The study addresses the roles of small and medium scale enterprises SMES toward accelerating the economic growth and development in a manner in which they enhance effective utilization of local resources. However, the militating challenges faced by SMES are that while making policy by the government, much attention is not being paid to them. This, makes their financing the main problem to
SMES growth and blocks their potential for reaping economic growth in Nigeria. Thus, with regards to the identified issues, the study investigated the roles of SMES in economic development in Nigeria between 1981 to 2002.It made use of Ordinary Least Square OLS, two stage Least square 2SLS and Vector Error Correction Model VECM method while estimating the regression model. The end result of this analysis
shows that, when we proxy the SME as a component of Gross Domestic Product GDP, it portrayed the nagetive influence on economic growth. Therefore, based on
the finding of the study, the central authority should pay more attention for the development of SMES.
Bu çalışma yerel kaynaklardan efektif yararlanmayı artırma tavrında oldukları için küçük ve orta ölçek işletmelerin (KOBİ) artan ekonomik büyüme ve kalkınma üzerindeki rolünü ele almaktadır. KOBİ’lerin karşılaştıkları güçlükler hükümetin politika yaparken çok fazla dikkat etmedikleri durumlardır. Bu, KOBİ’lerin büyüme finansmanında ana problem olup, Nijerya’nın ekonomik büyüme potansiyelini engellemektedir. Bu nedenle, çalışma belirtilen hususlarla ilgili olarak, 1981-2002 yılları arasında Nijerya’da KOBİ’lerin ekonomik kalkınma üzerindeki rolünü araştırmaktadır. Regresyon model tahmin edilirken, sıradan en küçük kareler, 2 aşamalı en küçük kareler ve vektör hata düzeltme yöntemleri kullanılmıştır. Analiz sonuçları, KOBİ gayri safi milli hasılanın bileşeni olarak alındığında, ekonomik büyüme üzerinde nagetive etkisi olduğunu göstermektedir. Dolayısıyla çalışmada elde edilen sonuçlardan yola çıkarak merkezi otoritenin KOBİ’lerin kalkınmasına daha fazla önem vermesi gerekmektedir.