The purpose of this study was to assess the criteria that shape the ideas, thoughts and preferences of rural female consumers regarding laundry detergent products. Two assessment methods, Statistical analysis and AHP process were used. The survey was administered on rural female consumers living in the rural parts of the province of Ankara, and focused on laundry detergents as a product group where female consumers are traditionally known to control the purchase process. The study managed to arrive at results that are not only similar but also complimentary to each other. It was attempted to ensure a statistical and mathematical assessment in identifying the most suitable brand preference for the rural female consumer profile. Within the scope of the selected application area and according to the simple random sampling method, the survey was undertaken as a statistical analysis through face-toface interview with 386 rural women consumers. In addition, interviews and surveys were made with P&G, Unilever brand experts and unpackaged detergent dealers in order to get expert views for the AHP analysis. As a result, it was reported that the criteria preferred by rural female consumers when selecting their laundry detergents are, price, quality and cleaning power, respectively. Furthermore, it was seen that reputed detergent brands mentioned in the study were way behind unpackaged detergent in terms of their level of preference by rural female consumers.
Bu çalışmanın amacı kırsal kadın tüketicinin çamaşır deterjanları hakkındaki fikirlerini, düşüncelerini ve tercihlerini ölçerek kriterlerini değerlendirmektir. İki ölçüm yöntemi kullanılmıştır; istatistiksel analiz ve AHP methodu. Araştırma, kırsal kadın tüketici üzerinde Ankara ili kırsalında uygulanmış olup kırsal kadın tüketicinin temizlik ürünleri içerisinde en çok söz sahibi olduğu çamaşır deterjanları tercih edilerek uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Araştırma sırasında birbirine benzeyen hatta birbirine benzemekle kalmayıp tamamlayan sonuçlara varılmıştır. Kırsal kadın tüketici profili için en uyun marka tercihinin belirlenmesinde istatistiksel ve matematiksel olarak ölçüm sağlanmaya çalışılmıştır. Seçilen uygulama alanı kapsamında basit tesadüfî örnekleme yöntemine göre 386 kırsal kadın tüketici ile yüz yüze görüşme aracılığıyla istatistiksel analiz olarak anket uygulama çalışması gerçekleştirilmiştir. Yine araştırma kapsamında AHP analizi için uzman görüş alabilmek amacıyla P&G, Unılever marka uzmanlarıyla ve açık deterjan satıcısıyla görüşmeler ve uygulama anketleri gerçekleştirilmiştir. vii Sonuç olarak; kırsal kadın tüketicinin çamaşır deterjanlarında tercih kriterleri incelendiğinde sırasıyla en çok fiyat, kalite ve temizleme gücüne önem verdikleri ve satın aldıkları çamaşır deterjanlarını tercih ederken söz konusu kriterlere göre hareket ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırma da adı geçen ünlü çamaşır deterjanı markalarının, kırsal kadın tüketici tarafından daha çok tercih edildiği bilgisine ulaşılan açık deterjana göre çok daha geride kalmış olduğuna ulaşılmıştır.