21. yüzyılda küreselleşmenin etkisiyle birlikte işletme yapılarından, liderlik anlayışına, teknolojik gelişmelerden, ekonominin büyümesine kadar her alanda hızlı ve köklü değişmeler yaşandığı görülmektedir. Bu değişime sürekli ayak uydurması ve kendini yenilemesi gereken alanlardan birisi de işletmelerdir. Yönetici veya liderin seçtiği davranış tarzı; örgütün başarılı olmasında, örgütün amaçlarına ulaşması yönünde ve işgörenin çalışma yaşamından tatmin olmasının temel belirleyicisidir. Bu çalışma kapsamında dönüşümcü liderliğin iş tatminine etkisi incelenerek çalışanların mensup oldukları kuşaklar (Baby Boomers, X, Y) bakımından bu ilişkilerde anlamlı farklılıklar bulunup bulunmadığı araştırılmıştır. Araştırmada niceliksel veri yöntemlerinden anket uygulamasına başvurulmuştur. Örneklem grubu Ankara ili sınırlarında çeşitli pozisyon ve kurumlarda çalışmakta olan 257 kişiden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda dönüşümcü liderliğin tüm boyutlarının iş tatmini ile karşılıklı ilişki içerisinde oldukları belirlenmiştir. İş tatminine etki eden tek dönüşümcü liderlik boyutu zihinsel teşvik çıkmıştır. Çalışanların dönüşümcü liderlik ile ilgili algılarının iş tatmini düzeylerine etkisi, mensup oldukları kuşak grubu bakımından incelendiğinde ise şu bulgular elde edilmiştir. Dönüşümcü liderlik ile ilgili algılar Y kuşağına mensup çalışanlarda iş tatmini düzeylerini etkilememektedir. X ve Baby Boomers kuşağına mensup çalışanların zihinsel teşvik ile ilgili algıları iş tatmini düzeylerini etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Dönüşümcü Liderlik, İş Tatmini, Kuşak, Baby Boomers, X ve Y Kuşağı
During the 21st century globalisation has led to prompt and fundamental changes in business structures, the perception of leadership, in technological development and in the increasing economy in almost every possible area. Business management is one of the areas that has to keep up with these prompt changes by self-innovation. The manager's or leader's attitude or modus operandi is key to the organisation's success rate and to the employer's sense of job satisfaction. It is also of crucial importance for the organisation in meeting its objectives. In this research the relation between transformational leadership and job satisfaction has been studied. This study has also examined whether there are significant differences between the actively working Baby Boomers versus the X and Y generations. The method used in this research, is the quantitative method of the questionnaire. The sample group consists of 257 participants who are employed in different positions and in different institutions located in the Province of Ankara. According to the obtained data, it was determined that every dimension of transformational leadership is mutually intertwined with job satisfaction. The research showed that the only dimension of transformational leadership that had any impact on the job satisfaction, was mental motivation. The study of the interaction between the generation the employers belong to and their perception on transformational leadership has shown that there is no interaction between the perception on transformational leadership and job satisfaction with employers of the Y generation. Furthermore, this study also shows that there is an interaction between the perception of mental motivation and job satisfaction with the X generation and the Baby Boomers. Key words: Transformational leadership, Job satisfaction, Generations, Baby Boomers, X and Y generations