Bu çalışma, Türkiye ve BAE özel üniversitelerinde entelektüel sermayenin gerçekliğinin yanı sıra entelektüel sermayenin onların rekabet üstünlüğünü artırmadaki rolünü ve entelektüel sermayenin her unsurunun, çalışma kapsamındaki üniversitelerin rekabet avantajını ne ölçüde etkilediğini ve sahip oldukları entelektüel sermayenin nasıl yönetileceği konusunda üniversiteler arasında bir fark olup olmadığını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, çalışma entelektüel sermayenin ve onun unsurlarının (beşeri sermaye, yapısal sermaye, ilişkisel sermaye) tanımının yanı sıra, çalışma kapsamındaki üniversitelerde rekabet üstünlüğünün boyutlarının ve başarı alanlarının tanımını ortaya koymaktadır. Ayrıca araştırma, entelektüel sermayenin yönetimi ve çeşitli yönlerden (yenilik, kalite, esneklik, gelişim ve hizmet kalitesi) rekabet avantajlarını arttırma konusunda bu üniversiteler tarafından takip edilen idari prosedürler arasındaki ilişkiyi de araştırmaktadır. Araştırma, Türkiye ve BAE de özel üniversitelerin nüfusuna yönelik basit bir örnekleme yönteminin betimsel bir analitik yaklaşımla seçilmesine dayanmaktadır, böylece entelektüel sermayenin teorik çerçevelerindeki yaklaşımları ve bağımlı değişkenlerle- (rekabet avantajı) olan ilişkisini doğrulamak için bir araştırma yapılmıştır Hipotezler istatistiksel analiz programları baz alınarak test edilmiştir. Araştırma, Türkiye ve BAE'deki özel üniversitelerin entelektüel sermayelerini yönetme ve rekabet avantajlarını artırma yetenekleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğunu ve beşeri sermaye, yapısal sermaye ve ilişkisel sermaye yönetiminin, Türk ve BAE özel üniversitelerinde rekabet avantajlarını artırmada benzer bir etki oranına sahip olduğunu göstermiştir. İlişkisel sermaye, Türk ve BAE özel üniversitelerinde rekabet avantajlarını artırmak için benzer bir etki oranına sahiptir. Ayrıca, cinsiyet, yaş, nitelik, mevcut pozisyonda hizmet yılı, iş unvanı gibi bazı değişkenlerde Türkiye ve BAE'deki özel üniversitelerde entelektüel sermaye gereksinimlerinin mevcudiyeti ve rekabet üstünlüğünün elde edilmesi konusunda ortalama yanıtlarda istatistiksel olarak anlamlı bir fark yoktur.
This study aims to examine the reality of intellectual capital in the private universities of Turkey and UAE and the role of intellectual capital in enhancing their competitive advantage. In this regard, it explores the extent to which each element of intellectual capital influences the competitive advantage of the universities under the study and whether there is a difference between universities in how to manage the intellectual capital that they own. Accordingly, the study first explains the definition of intellectual capital and its elements (human capital, structural capital, relational capital), as well as the definition of the competitive advantage and its dimensions and fields of achievement in the universities under the study; Besides, it also investigates the relationship between the administrative procedures followed by these universities in the management of intellectual capital and in enhancing their competitive advantage from several aspects (innovation, quality, flexibility, development, and quality of service). The study relied on the selection of a simple convenience sampling method of the population of private universities in Turkey and UAE by a descriptive analytical approach, so a survey was made to verify the approaches in the theoretical frameworks of the intellectual capital and its relation to the dependent variables, which is the competitive advantage. The hypotheses were tested based on statistical analysis programs. The statistical analysis points to several important results and implications. Findings of the study reveal that there is a statistically significant relationship between the ability of the private universities in Turkey and UAE to manage their intellectual capital and enhance their competitive advantage, while the management of human capital, structural capital, and relational capital seem to have a similar impact rate on the Turkish and UAE private universities in enhancing their competitive advantage. Findings of the study further indicates that there is no statistically significant difference in the average responses of sample members on the level of the availability of intellectual capital requirements and achievement of competitive advantage in the private universities in Turkey and UAE due to some variables like gender, age, qualifications, years of service, years of service in the current position, job title.