Truancy from school is a problem in most societies, including developed societies. This research presents the process of discovering the underlying patterns behind truancy through the use of informed discussions and data mining techniques. The main objective of the study is to identify pupils at risk of truancy, before it occurs. Several models were built using different; classification algorithms. K=1-nearest neighbour showed the highest accuracy across all algorithms. The research also showed the importance of the new factor, security situation in identifying pupils at risk of truancy.
Okuldan kaçma gelişmiş toplumlar da dahil çoğu toplumdaki bir problemdir. Bu araştırma, bilinçli müzakere ve veri tarama tekniklerinin kullanılmasıyla okuldan kaçmanın arkasındaki temel şablonları bulma prosesini sunmaktadır. Çalışmanın ana amacı, meydana gelmeden önce okuldan kaçma riski olan öğrencileri tespit etmektir. Farklı sınıflandırma algoritmaları kullanarak birden fazla model geliştirilmiştir. K=1-en yakın komşu tüm algoritmalarda en yüksek doğruluğu göstermiştir. Araştırma ayrıca, okuldan kaçma riski olan öğrencilerin tespitinde güvenlik durumunun yeni bir faktör olarak önemini de göstermiştir.