Karakterlerin daha iyi anlaşılmasına katkıda bulunan psikanalitik unsurların izini süren bu çalışma, Oscar Wilde'in eseri Dorian Gray'in Portresi'ni incelemektedir. Çalışmanın başlıca odak noktası, travmatik çocukluk döneminin, kimlik kriziyle sonuçlanmasıyla parçalanmış benliğinden dolayı acı çeken başkarakter Dorian Gray'dir. Romanın diğer karakterleri Lord Henry ve Basil Hallward, Dorian ile ilişkileri bakımından incelenmiştir. Bu iki karakter birbirine zıt karakterler olarak ele alınmıştır. Psikanalitik bağlamda, Lord Henry ve Basil, bu çalışmada Dorian'ın zihninin birer parçası olarak yorumlanmaktadır: Lord Henry, Dorian'ın alt benliğini ve dürtüleri üzerine şekillenen kimliğini temsil etmektedir; Basil Hallward ise Dorian'a toplumdaki ahlaki kodları hatırlatan ve onu diğerlerine karşı kaba davranışlarını terk etmesini öğütleyen üst benliğini temsil etmektedir. Çalışma kapsamında romandaki tekinsiz öğeler olan çatı katı ve portre de incelemektedir. Her ikisi de Dorian'ın tekinsizliği tecrübe ettiği araçlar olarak açıklanmaktadır. Tekinsizlik bu çalışmada, bireyin baskı altında tuttuğu benliğiyle yüzleştiği deneyim olarak tanımlanmıştır ve bu yüzleşmeden kaynaklanan şok, korku ve iğrenme duygularını da kapsamaktadır. Bu anlamda, Oscar Wilde'ın tek romanı olan Dorian Gray'in Portresi, içsel arzuları ve sosyal normların baskısı arasında sıkışıp kalmış, sadece fiziksel olarak değil aynı zamanda zihinsel olarak da dengeyi sağlamak için mücadele eden bireyin tekinsizliği deneyim etmesine bir örnek olarak düşünülebilir.
This study focuses on Oscar Wilde's The Picture of Dorian Gray in terms of psychoanalytic elements that contribute to a better understanding of the characters. The main focal point is the protagonist Dorian Gray whose traumatic childhood results in an identity crisis leading him to suffer from a fragmented self. Lord Henry and Basil Hallward are examined in terms of their relation with Dorian. These two characters are treated as foil characters to each other. In a psychoanalytic context, Lord Henry and Basil are interpreted in this study as part of Dorian's psyche: Lord Henry representing his id which plays on Dorian's urges and impulses, and Basil Hallward representing the superego that reminds Dorian of the moral codes in the society and urges him to refrain from his unkind conduct towards others. In addition, the study deals with the uncanny elements in the novel; namely the attic and the portrait. Both are explained as instruments by which Dorian experiences the uncanny in a Freudian sense. It will be claimed that Oscar Wilde's novel The Picture of Dorian Gray can be considered as an example of the uncanny experience of the individual who is stuck between his inner desires and the pressure of the social norms, struggling not only physically but also mentally to achieve a balance between the two.