Nostalgia marketing has been widely used among marketing applications and has also been
subject to marketing and consumer researches. This study aims to evaluate Turkish consumers’
reactions to the applications of nostalgia marketing by using factor analysis technique. Surveys
were conducted with 145 participants in Ankara, and the participants’ reactions to nostalgia
marketing were measured on the basis of “Nostalgic Service Preference Factor”, “Nostalgic
Brand and Purchasing Preference Factor” and “Nostalgic Preference Period Factor”. The
results revealed that the participants had positive preferences for nostalgic services & nostalgic
brands and positive attitudes towards purchasing them. This positive relationship was observed
independent from age and sex variables for nostalgic service preference. One of the prominent
findings of the study is that nostalgia marketing applications can be used as
Nostalji pazarlaması kavramı, pazarlama uygulamaları arasında yaygın bir şekilde
kullanılmakta ve pazarlama ile tüketici araştırmalarına da sık sık konu olmaktadır. Bu çalışma,
Türk tüketicilerin nostalji pazarlaması uygulamalarına verdikleri tepkileri faktör analizi tekniğini
kullanarak değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Anketler, Ankara'da 145 katılımcı ile yapılmış ve
katılımcıların nostalji pazarlamasına yönelik tepkileri “Nostaljik Hizmet Tercih Faktörü”,
“Nostaljik Marka ve Satın Alma Tercih Faktörü” ve “Nostaljik Tercih Süresi Faktörü” ile
ölçülmüştür. Sonuçlar, katılımcıların nostaljik hizmetler ve nostaljik markalar için olumlu tercihleri ve bunları satın alma konusunda olumlu tutumları olduğunu ortaya koymaktadır. Bu
pozitif ilişki, nostaljik hizmet tercihi için yas ve cinsiyet değişkenlerinden bağımsız olarak
gözlenmiştir. Çalışmanın öne çıkan bulgularından biri, nostalji pazarlama uygulamalarının
yalnızca yılın özel günlerinde veya dönemlerinde değil, tüm yıl boyunca etkili bir araç olarak
kullanılabileceği yönündedir.