DSpace Repository

The Effect of Neurofeedback Training on Variables of Attention in Healthy Adults

Show simple item record

dc.contributor.author Kaynak, Hande
dc.contributor.author Erdeniz, Burak
dc.date.accessioned 2021-02-19T12:26:04Z
dc.date.available 2021-02-19T12:26:04Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Kaynak, Hande; Erdeniz, Burak (2019). "The Effect of Neurofeedback Training on Variables of Attention in Healthy Adults", Current Approaches in Psychiatry, Vol. 11, pp. 79-90. tr_TR
dc.identifier.issn 1309-0658
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/4610
dc.description.abstract The aim of present study is to examine the effect of neurofeedback training on attentional processes in two groups of healthy adult participants. During the experiment, participants in the experimental group were required to complete two puzzles displayed on the computer screen while having neurofeedback training. During this procedure, performance on the puzzles was based on participants’ brain activity that was recorded from the Cz area. Moreover, before and after completion of seven neurofeedback sessions, Stroop task was used to measure selective attention performance. Results for the Stroop task showed that although there was a significant reaction time difference before and after the neurofeedback training, there was no significant main effect of group (experimental vs. control group). Furthermore, the reaction time to complete the puzzles across the sessions did not differ significantly between the experimental and the control group. Improving the training program by increasing the number of training sessions and employing a more attention-demanding task in the training sessions might have resulted in an expected effect of neurofeedback tr_TR
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı sinirsel geribildirim (neurofeedback) eğitiminin dikkat süreci üzerindeki etkisi sağlıklı yetişkinlerden oluşan iki katılımcı grubunda incelenmiştir. Deney esnasında, deneysel gruptaki katılımcılar, bir yandan sinirsel geribildirim eğitimi alırken diğer yandan kendilerinden bilgisayar ekranında gösterilen iki adet bulmaca oyununu tamamlamaları istenmiştir. Bu işlem sırasında, katılımcıların bulmaca çözme performansı, elektrotların yerleştirildiği Cz bölgesinden elde edilen beyin dalgalarına göre değişim göstermektedir. Ayrıca, toplam yedi sinirsel geribildirim oturumu öncesi ve oturum sonrasında seçici dikkat performansını ölçmek amacıyla Stroop görevi kullanılmıştır. Stroop görevinin sonuçları, sinirsel geribildirim eğitimi öncesi ve sonrasında kaydedilen tepki süreleri arasında anlamlı fark bulunduğunu gösterse de, grubun (deneysel grup ve kontrol grup) temel etkisi anlamlı bulunmamıştır. Diğer yandan, oturumlar boyunca bulmacaları tamamlamak için gerekli tepki süresi deneysel ve kontrol gruplarında anlamlı olarak değişiklik göstermemiştir. Eğitim oturumlarının sayısını artırarak ve eğitim oturumlarında daha dikkat gerektiren bir görevi kullanarak eğitim programının iyileştirilmesi sonucunda, sinirsel geribildiriminin beklenen etkisi görülebilir. tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.relation.isversionof 10.18863/pgy.541650 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Neurofeedback tr_TR
dc.subject Electroencephalography tr_TR
dc.subject Attention tr_TR
dc.subject Stroop Task tr_TR
dc.subject Sinirsel Geribildirim tr_TR
dc.subject Elektroensefalografi tr_TR
dc.subject Dikkat tr_TR
dc.subject Stroop Görevi tr_TR
dc.title The Effect of Neurofeedback Training on Variables of Attention in Healthy Adults tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Current Approaches in Psychiatry tr_TR
dc.contributor.authorID 101097 tr_TR
dc.identifier.volume 11 tr_TR
dc.identifier.startpage 79 tr_TR
dc.identifier.endpage 90 tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record