Research studies have suggested that increasing dopamine in a natural way by
listening to a short piece of enjoyable music has the potential to improve human
performance. However, there is not enough empirical evidence on whether listening
to music before studying instructional material enhances learning. Considering this
need, the goal of this study is to investigate the effect of listening to enjoyable music
before study on learning outcomes. A total of 80 students participated in this
experimental study having a between-subjects design. Half of the participants were
randomly assigned to the experimental group in which they listened to enjoyable
music, whereas the other half were assigned to the control group in which they
listened to no music. Afterwards, all the participants studied the instructional
materials. The results demonstrate that learning gains were higher in the
experimental group than in the control group. Particularly, the results of the current
study suggest that when people listen to enjoyable music before they study the
instructional materials, they learn better.
Araştırma çalışmaları, eğlenceli kısa bir müzik parçasını dinleyerek doğal yolla
donamını artırmanın insan performansını geliştirme potansiyeline sahip olduğunu
iddia etmektedir. Buna rağmen, öğretimsel materyalleri çalışmadan önce dinlenilen
müziğin öğrenmeyi iyileştirip iyileştirmediği gösteren yeterince deneysel kanıt
yoktur. Bu ihtiyaç dikkate alındığında, bu çalışmanın amacı çalışmadan önce
dinlenilen eğlenceli müziğin öğrenme çıktılarına olan etkisini araştırmaktır.
Denekler-arası desene sahip olan bu deneysel çalışmaya toplam 80 öğrenci
katılmıştır. Katılımcıların yarısı seçkisiz olarak eğlenceli müziğin dinlenildiği
deneysel gruba atanırken diğer yarısı herhangi bir müziğin dinlenilmediği kontrol
grubuna atanmışlardır. Daha sonra tüm denekler öğretimsel materyalleri
çalışmışlardır. Sonuçlar, deneysel gruptaki öğrenme kazanımlarının kontrol
grubundan yüksek olduğunu göstermektedir. Özellikle, bu mevcut çalışmanın
sonuçları insanların öğretimse materyalleri çalışmadan önce eğlenceli müzik
dinlediklerinde daha iyi öğrendiklerini ortaya koymaktadır.