DSpace Repository

Does a correlation exist between fluid intelligence and creativity?

Show simple item record

dc.contributor.author Torun Yazıhan, Nakşidil
dc.date.accessioned 2021-03-16T11:31:00Z
dc.date.available 2021-03-16T11:31:00Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Torun Yazıhan, Nakşidil (2020). "Does a correlation exist between fluid intelligence and creativity?", Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology, Vol. 2, No. 1, pp. 28-34. tr_TR
dc.identifier.issn 2667-8225
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/4639
dc.description.abstract The aim of the study was to investigate the associations between fluid intelligence and creativity among young adults. The sample consisted of 26 university students who were recruited through convenience sampling method. The Raven Standard Progressive Matrices (RSPM) 9 item-form and a divergent thinking test were used to measure fluent intelligence and creativity, respectively. In order to examine the associations between creativity and fluent intelligence correlational analysis was applied. The Pearson’s correlation coefficient revealed that there was no significant relationship between the tests of divergent thinking and RSPM total score. On the other hand, the results showed a significant positive correlation between the RSPM visuospatial factor and both fluency (r=.47, p<.01) and flexibility (r=.41, p<.01) dimensions of the divergent thinking test. As a result, we suggest that certain basic processes regarding fluid intelligence (e.g. visual spatial reasoning) and creativity operate through common and similar mechanisms. Future studies could investigate the association between these constructs by using neuro-imagining method and focus on how these skills can be integrated into real life situations. tr_TR
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı genç yetişkenlerde yaratıcılık ve akışkan zeka arasında nasıl bir ilişki olduğunu araştırmaktır. Elverişli örneklem yöntemi ile veri toplanmış; örneklem 26 üniversite öğrencisinden oluşmuştur. Katılımcılara akışkan zeka ve yaratıcılığı değerlendirmek üzere sırasıyla Raven Standart Progresif Matrisler (RSPM) 9 maddelik form ve diverjant düşünme testi uygulanmıştır. Yaratıcılık ve akışkan zeka arasında bir bağlantı olup olmadığının araştırılmasında korelasyonel yöntem kullanılmıştır. Pearson korelasyon katsayısılarına göre RSPM toplam puan ve diverjant düşünme sonuçları arasında bir ilişki bulunamamıştır. Alt boyutlar incelendiğinde, RSPM testinin görsel-uzamsal faktörü ile diverjant düşünme testinin akıcılık (r=.47, p<.01) ve esneklik (r=.41, p<.01) boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki elde edilmiştir. Sonuç olarak, akışkan zeka (örn., görsel uzamsal muhakeme) ve yaratıcılıkla ilişkili belirli temel süreçlerin ortak ve benzer mekanizmalar üzerinden işlediğini söyleyebiliriz. Ayrıca, yaratıcılığın ve akışkan zekanın değerlendirilmesinde kullanılan malzemeye bağlı olarak bu ilişkinin değişebileceğini düşünüyoruz. Gelecekteki çalışmaların bu yapıları nöro görüntüleme yöntemi kullanarak araştırabileceği ve söz konusu becerilerin günlük hayata nasıl entegre edilebileceği üzerine odaklanabileceği düşünülmektedir. tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.relation.isversionof 10.35365/ctjpp.20.2.4 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Fluent Intelligence tr_TR
dc.subject Creativity tr_TR
dc.subject Divergent Thinking tr_TR
dc.subject Creative Thinking tr_TR
dc.subject Akışkan Zeka tr_TR
dc.subject Yaratıcılık tr_TR
dc.subject Diverjant Düşünme tr_TR
dc.subject Yaratıcı Düşünme tr_TR
dc.title Does a correlation exist between fluid intelligence and creativity? tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology tr_TR
dc.contributor.authorID 276238 tr_TR
dc.identifier.volume 2 tr_TR
dc.identifier.issue 1 tr_TR
dc.identifier.startpage 28 tr_TR
dc.identifier.endpage 34 tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record