This paper addresses energy security promotion, one of the most significant aspects of state
building in BiH, in the framework of the concept of state building in connection with the state
building actor in the country, the EU. Following the description of state building, energy security
and Dayton Peace Agreement; it identifies three fundamental problems in the energy security
building in BiH. First, it exposes how the “state within state” condition leads to fragmented and
disharmonious energy policy choices and outcomes in the state building in BiH. Second, and
emanating from the factor above, it dwells on the creation of additional problems emanating from
the establishment of independent cooperation in the oil and natural gas sectors by the two entities
(Federation and Bosnian Serb Republic/Republika Srpska) with their respective old, established
external partners, in the state building process. Third, it exemplifies via the Chinese case that the
state building, manifesting long duration and stagnation, will result in the possibility of the
involvement of foreseeen or unforeseen actors in the process. In the final analysis, it acknowledges
the necessity on the part of the EU to offer unilateral concessions in the energy security aspect of
the state building in BiH and offers certain future prospects.
Mevcut çalışma, devlet inşası kavramı çerçevesinde BiH’de devlet inşasının en önemli
boyutlarından enerji güvenliğinin geliştirilmesini ülkedeki devlet inşacı aktör olan AB ile bağlantılı
olarak ele almaktadır. Devlet inşası, enerji güvenliği ve Dayton Barış Anlaşması’nın
betimlenmesinin ardından, BiH’deki enerji güvenliği inşasında üç temel sorun tespit edilmektedir.
İlk olarak, devlet inşasında BiH’de “devlet içinde devlet” durumunun nasıl parçalı olan ve
uyumlaştırılamayan enerji tercihlerine yol açtığı ve sonuçları ortaya konmaktadır. İkinci ve
yukarıdaki unsurdan kaynaklı olarak, devlet inşasında devlet içindeki iki entitenin (Federasyon ve
Bosna Sırp Cumhuriyeti/Republika Srpska) kendi eski doğal dış ortaklarıyla petrol ve doğal gaz
alanlarında bağımsız işbirliği tesis etmelerinin ilave bir sorun yaratması değerlendirilmektedir.
Üçüncü olarak, uzun süren ve durağanlık sergileyen devlet inşasının, öngörülen veya
öngörülemeyen başka dış aktörlerin sürece dahil olması olasılığını doğurduğu, Çin üzerinden
örneklenmektedir. Nihai tahlilde, AB’nin BiH devlet inşasının enerji güvenliği boyutunda tek taraflı
tavizlerle esneklik sunmasının gerekliliği teslim edilmekte ve geleceğe dair bazı değerlendirmeler
sunulmaktadır