DSpace Repository

Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers

Show simple item record

dc.contributor.author Ökdem, Meltem
dc.date.accessioned 2021-06-22T08:25:17Z
dc.date.available 2021-06-22T08:25:17Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Ökdem, Meltem (2020). "Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers", Journal of Education and Future, No. 17, pp. 83-94. tr_TR
dc.identifier.issn 2146-8249
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/4859
dc.description.abstract The aim of this study was to assess the charges brought against teachers in criminal courts in Turkey. A qualitative research method was used in the study. The study used the document analysis method because it involved the study of legal documents. In order to determine what cases against teachers were brought to trial between 2004 and 2018, charges filed against teachers were obtained via www.kazancı.com and www.LegalBank.com. databases. The themes in the study were determined in accordance with the Turkish Criminal Law as crimes against the person, crimes against the nation and the state, and crimes against society. The study was initiated as a result of the fact that cases of violence in schools have increased rapidly in recent years. One factor in this is offenses committed by teachers, and this situation will cause grave social problems in the future if no measures are taken. It was found that most charges brought against teachers in the criminal courts were cases related to crimes against the person. This was followed by crimes against the nation and state and crimes against society. The curriculum of Faculties of Education should include courses such as human rights, education law, anger control and conflict management to raise teachers’ awareness of these issues. tr_TR
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin ceza mahkemelerine intikal eden fiillerinin değerlendirilmesidir. Bu araştırma doküman analiz modeline dayalı bir araştırmadır. Bu çalışmada 2004-2018 yılları arasında öğretmenlerin ceza mahkemelerine intikal eden fiillerini tespit etmek üzere, www.kazancı.com ve www.LegalBank.com veri tabanlarından öğretmenler hakkında açılan davalara ulaşılmıştır. Bu araştırmada temalar Türk Ceza Kanuna uygun olarak oluşturulmuş olup kişiye karşı suçlar, millete ve devlete karşı suçlar, topluma karşı suçlar olarak belirlenmiştir. Bu araştırmanın yapılma nedeni son yıllarda okullarda şiddet olaylarının hızla artmasıdır. Bunun bir nedeni de öğretmenlerin saldırgan davranışlarıdır ve bu durum önlem alınmadığı takdirde gelecekte çok büyük toplumsal yapıda büyük yaralara neden olacaktır. Sonuç olarak öğretmenler hakkında ceza mahkemelerinde görülen davalar kapsamında en fazla kişiye karşı suçlarla ilgili davaların yer aldığı görülmüştür. Bunu millete ve devlete karşı suçlar ve topluma karşı suçlar izlemektedir. Okullarda öğretmenlerin öğrencilere şiddet uyguladığı ve çocukların cinsel istismara uğradığı da görülmüştür. Eğitim fakültelerinde insan hakları, eğitim hukuku, öfke kontrolü, çatışma yönetimi gibi dersler konularak öğretmenler bu konularda bilinçli hale getirilmelidir. Hizmet içi eğitim ile insan ve çocuk hakları konusunda öğretmenler bilinçlendirilmeli ve bu konulardaki farkındalığı artırılmalıdır. Okullarda rehberlik bölümü iyi çalışıp bu konuda öğrencilere gerekli desteği sağlamalıdır. tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Illegal Acts tr_TR
dc.subject Crime tr_TR
dc.subject Punishment tr_TR
dc.subject Teachers tr_TR
dc.subject Hukuka Aykırı Davranışlar tr_TR
dc.subject Suç tr_TR
dc.subject Ceza tr_TR
dc.subject Öğretmen tr_TR
dc.title Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Journal of Education and Future tr_TR
dc.contributor.authorID 45368 tr_TR
dc.identifier.issue 17 tr_TR
dc.identifier.startpage 83 tr_TR
dc.identifier.endpage 94 tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi, Meslek Yüksekokulu, Adalet Meslek Yüksekokulu tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record