English author D. H. Lawrence did not remain ignorant of the agony and sufferings in his society and of the entire continental Europe stemming from the First World War, by transmitting as a message of how vain as deceptions British national and spiritual values were. Lawrence was affected by the idealistic movements of his age, but rejecting all, he finally developed his own synthesis. Even in his short stories regarded as romantic and erotic, Lawrence developed a method of indirection that criticized bitterly and ironically the British national pride and the concept of masculinity. Through the use of the elements of semiotics such as "icon, symbol and index", Lawrence indirectly tells in his short stories the falsity and destructiveness of the spirit of nationalism, and how "Britannia", the female icon, being Britain's national symbol, amplifies and makes the concept of the superior British male more domineering. Thus, the author invites his reader to resist and reject with common sense and understanding the plot of nationalism established against him, without getting impressed by fake nationalistic sentiments. However, since the author reflected indirectly his ideas juxtaposed against nationalism and national faith, there has been a different image of Lawrence in western literature. In his war-related short stories, Lawrence used icons (one to one similarity), indexes (connections) and symbols (signification through custom) connoting power struggles and relationships that contribute to his war theme as building stones in his short stories. Lawrence, who articulated the facts of his time without ignoring the First World War, reached a synthesis that there was the sentiment of British IV nationalism as well as a universal pride in masculinity behind the bloody war that demolished Europe. Lawrence guides his contemporaries to be realistic by demolishing such sentiments and fake national pride in his short stories, discussed in this study.
İngiliz yazar D.H. Lawrence, savaş teması ile bağlantılandırılan kısa öykülerinde İngiltere'nin milli, manevi değerlerinin ne denli boş aldatmacalar olduğu mesajını vererek içinde yaşadığı toplumun, ve tüm kıta Avrupası'nın Birinci Dünya Savaşı nedeniyle çekmekte olduğu acı ve sıkıntılarına kayıtsız kalamamıştır. Lawrence, İngiltere'de yaşadığı dönemde gelişen idealist akımlardan etkilenmiş, sonunda bunların hepsini reddederek kendi sentezine ulaşmıştır. Lawrence, romantik ve erotik içerikli olarak nitelenen öykülerinde bile İngiliz milli siyasetinin, milli duygu ve yanılsamaların ortaya çıkardığı İngiliz milli gururu ve erkeklik kavramını eleştiren, dolaylı bir anlatım metodu geliştirmiştir. Lawrence, öykülerinde gösterge bilim öğeleri "ikon, sembol ve endeks" kullanımlarıyla dolaylı olarak milliyetçilik ruhunun sahteliğini ve yıkıcılığım, anavatan İngiltere'nin milli simgesi "Britannia" kadın figürünün, İngiliz emperyalizminden gelen üstün İngiliz erkeği kavramını güçlendirerek pekiştirdiğini anlatır. Böylece, yazar, okurlarını, sahte milliyetçilik duygularına kapılmadan, gerçekleri görerek, sağduyu ile, kendilerine karşı kurulmuş olan milliyetçilik komplosunu reddetmeye teşvik etmiştir. Ancak, öykülerinde milli görüş ve inançlar karşıtı düşüncelerini dolaylı olarak yansıttığından, batı edebiyatında farklı bir Lawrence görüntüsü hakim olmuştur. VI Lawrence, bire bir benzetmeler (ikon), bağıntılar (endeks) ve gelenekten türetilen betimlemelerle (sembol) savaş temasını destekleyen güç çatışmaları ve güç dengelerini öykülerinin yapı taşlan olarak kullanmıştır. Böylece, Birinci Dünya Savaşı gerçeğinden kopmadan, yaşadığı çağın gerçeklerini anlatmış, Avrupa'yı kana bulayan savaşın gerisinde İngiliz milliyetçiliğinin yanı sıra, evrensel boyutlarda erkeklik gururu üzerine inşa edilmiş bir milliyetçilik kavramının varlığını tespit etmiştir. Lawrence, bu kavramı, yarattığı sahte gururu ve buna bağlı olarak oluşan milli gururu öykülerinde yıkarak, çağdaşlarını gerçekçi olmaya yönlendirir.