Throughout the human history, ideas and theories on values have been developed in order to comprehend the "concept of value" and its effects on human, society and culture have been emphasized. Values do not only affect the life and working life of people kneaded in the rapidly increasing information technology in the present age, but also they affect the individual's sector choice which is an important process in the individual's life evolution. With this understanding, sector choice decision will be positively oriented as long as the individual consubstantiates the individual values, that are formed with the self awareness of abilities and interests, with the values of the culture the individual is living in. The aim of this work is to investigate the effects of work values on sector choice decision in different cultures and determine whether intercultural work values make differences. Our work contains data from 200 Turkish students and 142 Dutch students; a total of 342 students from different type of high schools in the 2014-2015 academic year. In order to determine the differences in the two cultures "Values" and "Individualism and Collectiveness" questionares were applied. And to determine the orientation in sector choice decision the "Sector Analysis" was used. When our findings are evaluated, it is recognized that there are differences in values of these two countries.
İnsanlık tarihi boyunca değerler konusunda birçok fikir öne sürülerek ve bunun üzerine kuramlar oluşturularak "Değer Kavramı" anlaşılmaya ve anlatılmaya çalışılmış; insan, toplum ve kültür üzerindeki etkileri vurgulanmıştır. Günümüz çağında hızla ilerleyen bilgi teknolojileri içerisinde yoğurulan bireyin yaşam ve çalışma hayatını etkileyen değerler, aynı zamanda bireyin hayat evresinde önemli bir süreç olan sektör seçimini de büyük oranda etkilemektedir. Bu çerçevede birey; kendi yetenek ve ilgilerinin bilincinde olarak oluşturduğu bireysel değerleriyle, yaşadığı kültürün değerlerini özdeşleştirdiği sürece sektör seçimlerinde de olumlu yönelmeler yapacaktır. Bu çalışmanın amacı, çalışma değerlerinin sektör seçimi üzerindeki etkisini farklı kültürlerde değerlendirmek, kültürlerarası değerlerin farklılık yaratıp yaratmadığını incelemektir. Çalışmamız; 2014-2015 Eğitim-Öğretim Yılı I. Döneminde, Türkiye ve Hollanda'da her türden lise ve dengi okullarda öğrenim gören, 200 Türk, 142 Hollandalı öğrenci olmak üzere toplamda 342 öğrenciyi kapsamaktadır. Kültürler arası farklılığı belirlemek amacıyla "Değerler Ölçeği" ile "Bireycilik ve Toplulukçuluk Ölçeği", mesleki yönelimlerini tespit etmek amacıyla da "Sektör Analizi" uygulanmıştır. Bulgularımız değerlendirildiğinde ise iki ülke öğrencileri arasında değer farklılıkları olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin değerleriyle sektör seçimlerinin tam olarak eşleşmediği ve aralarında çoğunlukla ters orantılı bir ilişkinin kurulduğu sonucuna varılmıştır.