DSpace Repository

An exploratory study to assess analytical and logical thinking skills of the software practitioners using a gamification perspective

Show simple item record

dc.contributor.author Kayalı, Şahin
dc.date.accessioned 2022-05-24T12:03:08Z
dc.date.available 2022-05-24T12:03:08Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Kayalı, Şahin (2015). An exploratory study to assess analytical and logical thinking skills of the software practitioners using a gamification perspective / Yazılım uygulayıcılarının analitik ve mantıksal düşünme becerilerini değerlendirmek için oyunlaştırma yöntemleri kullanımı üzerine eksploratif bir çalışma.ayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/5567
dc.description.abstract The link between analytical and logical thinking skills and success of software practitioners attracted an increasing attention in the last decade. Several studies report that the ability to think logically is a requirement for improving software development skills, which exhibits a strong reasoning. Additionally, analytical thinking is a vital part of software development for example while dividing a task into elemental parts with respect to basic rules and principles. Using the basic essence of gamification, this study proposes a mobile testing platform for assessing analytical and logical thinking skills of software practitioners as well as computer engineering students. The assessment questions were taken from the literature and transformed into a gamified tool based on the software requirements. A focus group study was conducted to capture the requirements. Using the Delphi method, these requirements were discussed by a group of experts to reach a multidisciplinary understanding where a level of moderate agreement has been achieved. In light of these, an assessment tool was developed, which was tested on both software practitioners from the industry and senior computer engineering students. Preliminary results suggest that individuals who exhibit skills in analytical and logical thinking are also more inclined to be successful in software development. tr_TR
dc.description.abstract Analitik ve mantıksal düşünme becerileri ile yazılım geliştiricilerin başarısı arasındaki bağlantı son on yıl içinde artan bir ilgiye konu olmaktadır. Birçok çalışma kuvvetli bir akıl yürütme isteyen yazılım geliştirme becerilerinin artmasında mantıksal düşünme yeteneğinin bir gereklilik olduğunu göstermektedir. İlaveten, analitik düşünme, yazılım geliştirme süreçlerinin hayati bir parçasıdır. Örnek olarak, temek kural ve ilkelere uyarak bir konuyu yapı taşlarına ayırmak gösterilebilir. Oyunlaştırmanın temel özünü kullanan bu çalışma bilgisayar mühendisliği öğrencileri gibi yazılım uygulayıcılarının analitik ve mantıksal düşünme becerilerini değerlendirmede bir mobil sınama platformu önermektedir. Değerlendirme soruları literatürden alınarak yazılım gereksinimlerine dayanan oyunlaştırılmış bir araca dönüştürülmüştür. Gereksinimleri belirlemek için odak grup çalışması yapılmıştır. Bu gereksinimler çok disiplinli bir anlayış kazanmak için bir grup uzman tarafından Delphi metodu kullanılarak ele alınmıştır. Bunlar ışığında, hem yazılım uygulayıcıları hem de son sınıflardaki bilgisayar mühendisliği öğrencileri üzerinde test edilmiş bir değerlendirme aracı geliştirilmiştir. Öncül sonuçlar göstermektedir ki, analitik ve mantıksal düşünme becerileri gösteren bireyler aynı zamanda yazılım geliştirmede başarılı olmaya yatkındırlar. tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Gamification tr_TR
dc.subject Learning tr_TR
dc.subject Focus Group tr_TR
dc.subject Delphi Study tr_TR
dc.subject Analytical Thinking Ability tr_TR
dc.subject Logical Thinking Ability tr_TR
dc.subject Oyunlaştırma tr_TR
dc.subject Mobil Öğrenme tr_TR
dc.subject Odak Grup tr_TR
dc.subject Delphi Çalışması tr_TR
dc.subject Analitik Düşünme Yeteneği tr_TR
dc.subject Mantıksal Düşünme Yeteneği tr_TR
dc.title An exploratory study to assess analytical and logical thinking skills of the software practitioners using a gamification perspective tr_TR
dc.title.alternative Yazılım uygulayıcılarının analitik ve mantıksal düşünme becerilerini değerlendirmek için oyunlaştırma yöntemleri kullanımı üzerine eksploratif bir çalışma tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.identifier.startpage 1 tr_TR
dc.identifier.endpage 106 tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi,Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record