Kamu görevlisinin görevinin gereklerine aykırı olan her eylemi kendisini disiplin suçunun faili yapar. Bu kimseler, görevinin gereklerine aykırı olan bazı fiilleri ortaya koyduklarında ise aynı zamanda Türk Ceza Kanunu kapsamında bir suçun faili de olabilirler. Bu kimseler için derhal ve mutlaka disiplin soruşturması açılırken ortaya koyulan eylemlerin aynı zamanda adli boyutta oluşmuş bir suçun faili olmalarını da gerektirmesi durumunda yetkili mercilerce derhal ve mutlaka adli soruşturma başlatılmaz. Memur soruşturma ve kovuşturma süreci idari merciler ile yargı mercilerince bir arada yürütülen özel ve ön bir çalışmayı gerektirir. Osmanlı İmparatorluğunun son dönemlerinden günümüze bu doğrultuda idarenin de süreçte etkili olduğu özel usuller uygulanmıştır. Bu çalışmada öncelikle Osmanlı İmparatorluğunun son dönemlerinden itibaren başlayan kamu görevlilerinin görevleri nedeniyle iĢledikleri suçlardan ötürü yapılacak soruşturmada izlenen usuller kısaca izah edilmiş sonrasında günümüzde bu doğrultuda uygulanan 4483 Sayılı Kanunun ön gördüğü soruşturmanın koşul ve kapsamı incelenmiştir. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, Türk hukukunda memur ve kamu görevlisi ayrımı, tarihsel süreçte memur yargılamasında izlenen usul, günümüzde memur yargılaması ile ilgili uygulanan sistemler ile halen ülkemizde memur yargılamasındaki usulü düzenleyen 4483 Sayılı Kanunun kapsamı incelenmiştir. İkinci bölümde ise 4483 Sayılı Kanunun ön gördüğü soruşturma usulleri incelenmiştir. Bu doğrultuda ön inceleme süreci, ön inceleme süreci sonunda verilen izin kararları, izin kararlarına karşı itiraz yolu ve 4483 Sayılı Kanunun kamu görevlilerinin soruşturulmaları için gerektirdiği diğer özel şartlar analiz edilmiştir. Yapılan analiz doğrultusunda, kanunun güçlü olan yönleri ile aksaklıkları, hem bölüm baĢlıkları altında hem de sonuç bölümünde ortaya koyulmuş, kanunun geliştirilmesi gerekli yanları için çözüm önerileri getirilmiştir.
The actions which the civil servants do against the requirements of their duties make them the perpetrator of the disciplinary action. These people when they do some actions against their duties can be the perpetrator of other offenses under the Turkish laws. While the disciplinary proceedings are started for these people immediately, investigation is not started to authorities in charge immediately if the actions are the perpetrators of crime under judicial dimension. Investigation and prosecution process of the civil servants requires prelimary and special work between administrative authority and judgment authority.Special procedures which administration is effective in the process have been implemented since at the end of the Otoman Empire. In this study, firstly, starting from the end of Otoman Empire, procedures followed in the investigation for the offenses which sivil servants commit because of their duties are explained briefly and then, conditions and the scope of the investigation that the law number 4483 applied today entails for are examined. This study consists of two parts. In the first part, the differences of officials and civil servants in Turkish law, the procedure followed judging officials in historical process, the systems that used for judging officials today and the scope of the law number 4483 which still organizes the actions judging the officials are studied. In the second part, inquiry actions that the law number 4483 entails are studied. Accordingly, preliminary examination process, permit decisions after the preliminary examination process, objection way to this permit decisions and other special conditions that the law number 4483 requires for inquiring public officials are analyzed. According to this analysis, strong and weak ways of the law is studied in both under the two parts and the final part and solutions for the parts of the law that necessary to develop are discussed.