Bu çalışmanın amacı, örgütsel bağlılık ve işten ayrılma niyeti arasındaki negatif ilişkide, lider-üye etkileşiminin biçimlendirici etkisini Türkiye?deki KOBİ?lerden oluşan bir örneklem ile incelemektedir. Buna göre; (1) örgütsel bağlılığın boyutları ile (duygusal, devam ve normatif bağlılık) işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkinin nasıl farklılaştığı ve (2) örgütsel bağlılığın boyutları ile işten ayrılma niyeti arasındaki negatif ilişkide lider-üye etkileşiminın boyutlarından (etki, sadakat, katkıi profesyonel saygı) hangisinin biçimlendirici rolü olduğuna dair iki araştırma sorusu yanıtlanmaya çalışılacaktır. Çalışmanın bu amaçlarına ulaşmak için, KOBİ?lerde farklı departmanlarda görev alan 300 katılımcıdan veri toplanmış ve bu katılımcılara demografik bilgi formu, örgütsel bağlılık ölçeği, çok boyutlu lider-üye etkileşimi ölçeği ve işten ayrılma niyeti ölçeğinden oluşan anket uygulanmıştır. Çoklu regresyon analizi sonucunda, sadece duygusal bağlılık ve işten ayrılma niyeti arasında anlamlı negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca çoklu hiyerarşik regresyon analizi hem etki hem de profesyonel saygı boyutlarının duygusal bağlılık ve işten ayrılma niyeti ilişkisi üzerinde biçimlendirici etkisi olduğunu ortaya çıkarmıştır. Çalışmanın bulguları, ilgili literatürler ışığında daha detaylı bir şekilde tartışılmıştır.
The aim of the present study was to investigate the moderator effect of Leader-Member Exchange (LMX) on the negative relationship between organizational commitment and turnover intention in a sample of SMEs in Turkey. Accordingly, two research questions were investigated to see (1) how differs the negative relationship between dimensions of organizational commitment (affective, continuance and normative commitments) and turnover intention and (2) wheather this relationship would be moderated by dimensions of LMX (affect, loyalty, contribution, proffessional respect). Based on these aims, the study was conducted with 300 participants from various departments working small-medium enterprises and the questionnaire were administrated which consists of demographic information forms, organizational commitment questionnaire, multidimensional LMX scale and turnover intention scale. According to results of multiple regression analysis, only significant negative relationship was found between affective commitment and turnover intention. Furthermore, multiple hierarchical regression analysis revealed both affect and proffessional respect moderate the negative relationship between affective commitment and turnover intention. The results of present study were discussed in more detail in the light of the relevant literatures.