DSpace Repository

Numerical and experimental investigation of wavy leading edge modifications on NACA0012 airfoil performance

Show simple item record

dc.contributor.author Güzey, Kaan
dc.date.accessioned 2023-05-25T10:48:59Z
dc.date.available 2023-05-25T10:48:59Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Güzey, Kaan (2022). Numerical and experimental investigation of wavy leading edge modifications on NACA0012 airfoil performance / NACA0012 profili için dalgalı ön kenar modifikasyonlarının sayısal ve deneysel olarak incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/6398
dc.description.abstract Bu tez, NACA0012 profilinin aerodinamik ve aeroakustik özellikleri üzerine sayısal ve deneysel çalışmalar sunmaktadır. İncelenmekte olan giriş kenarı tırtıkları, dalga boyu ve genlik olmak üzere iki ana tasarım parametresi ile sinüzoidal bir profildedir. Sinüzoidal dalgaların gürültü bastırma yeteneği, bu tezde incelenen genlik, dalga boyu, içeri akış hızı, hücum açısı ve frekans aralığı gibi birçok parametrenin fonksiyonudur. Tırtıkların genliği ve dalga boyu sırasıyla 1.2512° için, aynı zamanda, stall'ın hücum açısını arttırdıktan sonra, tırtıklılığın aerodinamik performansı olumsuz etkilediği anlamına gelir. tr_TR
dc.description.abstract This thesis presents numerical and experimental studies on aerodynamic and aeroacoustic characteristics of the NACA0012 profile. The leading-edge serrations under investigation are in a sinusoidal profile with two main design parameters of wavelength and amplitude. Noise suppressing ability of sinusoidal serrations is the function of several parameters like amplitude, wavelength, inflow speed, angle of attack and frequency range which are examined in this thesis. Amplitude and wavelength of the serration are varied between 1.25< A<2.5, 20<60, respectively. The corresponding Reynolds numbers are between 1x105 and 3x105, respectively. The angle of attack for each configuration is changed between 4°12°, also means that after stall increases the angle of attack, serration adversely affects aerodynamic performance. tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Airfoil tr_TR
dc.subject NACA0012 tr_TR
dc.subject CFD tr_TR
dc.subject Experiment tr_TR
dc.subject LES tr_TR
dc.subject Serration tr_TR
dc.subject Wavy Leading Edge tr_TR
dc.subject Kanat Profili tr_TR
dc.subject HAD tr_TR
dc.subject Deneysel tr_TR
dc.subject Tırtık tr_TR
dc.subject Tırtıklı Giriş Kanadı tr_TR
dc.title Numerical and experimental investigation of wavy leading edge modifications on NACA0012 airfoil performance tr_TR
dc.title.alternative NACA0012 profili için dalgalı ön kenar modifikasyonlarının sayısal ve deneysel olarak incelenmesi tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.identifier.startpage 1 tr_TR
dc.identifier.endpage 76 tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Bölümü tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record