The main purpose of this qualitative study was to investigate the attitudes of instructors in terms of the flipped teaching model. Another purpose in this respect was to understand preparatory school instructors' perceptions related to their readiness for the flipped teaching model. Finally, a third purpose involved examining instructors' attitudes toward possible challenges while applying the flipped teaching model from their point of view. To be able to acquire this data the researcher implemented an interview with the preparatory school instructors. The participants of this study were 20 preparatory school teachers, who were working in state and foundation universities in Ankara, Turkey. A qualitative phenomenological study was conducted and the data was gathered through semi-structured interviews. The findings of the study indicated an overall positive attitude towards the flipped teaching model. The results for the readiness level reveal that even if the instructors' have positive attitudes; most of them do not feel ready for using this model because of the lack of training they received on the implementation of this model. In this regard, universities need to invest in training to raise instructors' awareness and readiness in this respect. Possible challenges were also expressed by instructors and grouped according to their source. Findings suggest that Flipped Teaching Model would be preferable for preparatory schools on condition that the substructure is prepared and the necessary training is provided by the universities.
Bu nitel çalışmanın ana amacı, hazırlık okulunda görev yapan öğretim görevlilerinin ters-yüz eğitim yöntemi hakkındaki görüşlerini incelemektir. Çalışmanın diğer bir amacı, öğretim görevlilerinin ters-yüz eğitim modelini uygulamak için hazır bulunuşluları ile ilgili görüşlerini saptamaktır. Çalışmanın son amacı ise ters-yüz eğitim modelini uygulama esnasında karşılaşabilecekleri muhtemel zorluklara kendi bakış açılarından yansıtmaktır. Gereken bulguları toplamak için hazırlık okulu öğretim görevlileriyle görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın katılımcıları Ankara'da yer alan özel ve devlet üniversitelerinin hazırlık okulunda görev yapan 20 öğretim görevlisinden oluşmaktadır. Çalışma nitel araştırma yöntemi kapsamında bir olgu bilim çalışması olarak yürütülmüştür ve veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmanın sonucu, öğretim görevlilerinin çoğunun ters-yüz eğitim modeline karşı olumlu tutumlar içerisinde olduğunu göstermiştir. Hazır bulunuşluk seviyeleriyle ilgili bulgular ise çoğu öğretim görevlisinin olumlu tutumlarına rağmen bu konuda hizmet içi eğitim eksikliğinden kaynaklanan bir hazır hissetmeme durumu olduğu gözlemlenmiştir. Üniversitelerin bu doğrultuda eğitim vermeleri ters-yüz eğitim hakkındaki farkındalık ve hazır bulunuşluk seviyelerinin artmasını olumlu yönde etkileyecektir. Karşılaşılabilecek muhtemel sorunlar kaynaklarına göre gruplandırılıp ifade edilmiştir. Bulgular göstermektedir ki, gerekli alt yapı ve eğitimler verilir ise Ters-Yüz Eğitim Modeli hazırlık okulu için oldukça uygulanabilir bulunmaktadır.