Bu çalışmada Mahler’in ayrılma-bireyleşme kuramı çerçevesinde Joker filmindeki
Arthur Fleck karakterinin gelişim evreleri hakkında çıkarımlar yapılması, ilk 36 aylık
deneyimlerinin Arthur’un duygu, düşünce ve kişilik gelişimindeki etkilerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Mahler’in kuramına göre bireyin ilk altı ayı normal otistik ve normal
ortakyaşamsal olmak üzere, birbirinin devamı ve tamamlayıcısı niteliğindeki iki kritik
evreden oluşmaktadır. Devamında ise farklılaşma, alıştırma, yeniden yakınlaşma ve
bireyliğin pekişmesi ve coşkusal nesne sürekliliğinin başlangıcı olmak üzere dört farklı
altevreden oluşan ayrılma-bireyleşme süreci gelmektedir. Kişilik oluşumu sürecinde bu
altevreler büyük önem taşımaktadır. Arthur’un narsistik ve madde kötüye kullanım tanısı
almış olan annesi ile ilişkisi, baba kavramının eksikliği, çevresiyle olan etkileşimi ve toplum
içinde görünür olma arzusu üzerinde durulmuştur. Çocukluk çağında istismar ve ihmale
uğrayan, yetişkinlik çağında ise sistematik olarak psikolojik şiddete maruz kalmaya devam
eden Arthur'un örseleyici yaşam öyküsü kimlik oluşumunu, sosyal uyumunu, kişilik
gelişimini olumsuz etkilemiş ve örselenme sonrası gerginlik bozukluğu (ÖSGB) belirtilerinin
oluşmasına yol açmıştır. Bahsedilen bilgiler ışığında Arthur Fleck karakteri, DSM-5 örselenme
sonrası gerginlik bozukluğu tanı kriterlerinden faydalanılarak Mahler’in ayrılma-bireyleşme
kuramı çerçevesinde incelenmiştir.
In this study, it is aimed to make inferences about the developmental stages of
Arthur Fleck in the Joker movie within the framework of Mahler's separation individuation
theory and to examine the effects of his first 36-month experiences on Arthur's emotional,
thought and personality development. Arthur's relationship with his mother, interactions
with his environment and his desire to be visible in society are emphasized. According to
Mahler's theory, the first six months of an individual's life are divided into two critical phases:
the normal autistic phase and the normal symbiotic phase, which are the continuation and
complement of each other. Following that, the separation-individuation process begins,
which is divided into four distinct subphases: differentiation, practicing, rerapprochement
and consolidation of individuals and the beginning of the continuity of enthusiastic objects.
The traumatic life history of Arthur adversely affected his identity formation, social
adaptation, personality development and led him to develop symptoms of post-traumatic
stress disorder (PTSD). Therefore, the interpretations of Arthur Fleck are based on Mahler's
separation-individuation theory and the DSM-5 post-traumatic stress disorder diagnostic
criteria.