A typical Vehicle Routing Problem (VRP) can be described as a problem of designing the least cost routes from one depot to a set of geographically scattered points. The VRP assumes that the vehicle capacities are identical, yet in real life the vehicle capacities are different. Therefore, this thesis presents a study of VRP with heterogeneous vehicles (HVRP). A lower bound on the cost of vehicles and routing is calculated for the HVRP using some mathematical models. Various heuristics are attempted to decide which one provides better solutions on the average. The better heuristic is selected based on the deviation from the lower bound. A simple software is prepared using the best heuristic methods for the employee pickup and delivery operations of a hypothetical company
Tipik bir taşıt güzergâhı rotalama (TGR) coğrafi olarak birbirinden ayrı noktalara en az maliyetle ulaşan rotaların bulunmasına yöneliktir. TGR araç kapasitelerini eşit Kabul eder, ancak Gerçek hayatta araç kapasiteleri genellikle farklıdır. Bu tezde birbirinden farklı kapasiteli (türdeş olmayan) araçların rotalanması üzerine bir çalışma sunulmuştur. Türdeş olmayan taşıt güzergâhı problemi için matematik modelleme kullanılarak bir alt sınır belirlenmiş. Daha sonra sezgisel yöntemler kullanılarak çözüm yöntemleri geliştirilmiş, alt sınıra yakınlıklarına göre sezgisel yöntemler arasında bir seçim yapılmıştır. Teorik bir firmanın çalışan dağıtımı ve toplanması için en iyi sonucu veren sezgisel yöntemleri içeren basit bir yazılım hazırlanmıştır