DSpace Repository

From ‘0’, the logic of imagination, to ‘ground zero’, the imagination of logic: the enigmas of Wallace Stevens’ ‘blackbird’ and current US action

Show simple item record

dc.contributor.author Akın, Nüzhet
dc.date.accessioned 2016-02-15T08:53:35Z
dc.date.available 2016-02-15T08:53:35Z
dc.date.issued 2009-12
dc.identifier.citation AKIN, N., (2009). From ‘0’, the Logic of Imagination, to ‘Ground Zero’, the Imagination of Logic: The Enigmas of Wallace Stevens’ ‘Blackbird’ and Current US Action. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, Sayı: 12, pp.1-18 tr_TR
dc.identifier.issn 1309-6788
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/740
dc.description.abstract Wallace Stevens has signified ‘the logic of imagination’ in his “Thirteen Ways of Looking at a Blackbird” with the image of the blackbird that is the focal point of many debates. Stevens, the Post-Modern theorist, who rejects the logic derived from universal norms and based on pure and absolute reason, substitutes the power of imagination for it. For him, imagination recreates the objective world by synthesizing it. When perceived, the object, having been nullified, is reinterpreted and attributed meaning through the mechanism of imagination. By this way, man brings order and meaning to the disordered and chaotic universe with the ideas he develops. Therefore, imagination is a plane of reality whereby the object is present through concrete perception and absent through abstract perception. This Post-Modern perception resonates with the angle of perception that is claimed by the US following the incident of ‘the ground zero’ when the towers of the World Trade Center were demolished. In line with this, the twin towers being both present in minds as abstraction and absent as concrete have become a reference point in American National imagination. Taking a leap onward from this point, US has seemed to declare war on international terror. However, in this study, it is put forward that America does not take action with the logic of imagination that is a Post-Modern approach, but with the power of imagination of the US Empire that is a Post-Post-Modern approach. According to this, US international policy makers that accept the references of the Nation State America as absolute and permanent reality have created the concept of virtual reality to fill in the void that has appeared after the towers with democracy, equality, life, liberty, pursuit of happiness, American ego, the Church built on the rock and the philosophical logic of the western mind, the composition of virtual myth. This approach is the power of ‘the imagination of logic tr_TR
dc.description.abstract Wallace Stevens, “Thirteen Ways of Looking at a Blackbird” başlıklı şiirinde yarattığı ve pek çok tartışmanın odak noktası olan ‘kara karga’ imgesi ile ‘hayal gücünün mantığını’ betimlemiştir. Evrensel normlara dayalı, salt akılcı ve değişmez mantığı kabul etmeyen Post-Modernist kuramcı Stevens, bunun yerine hayal gücünü koymaktadır. Ona göre, hayal, nesnel dünyayı sentezleyerek yeniden yaratır. Algılandığında, nesnel varlık sıfırlanarak hayal mekanizmasıyla yeniden yorumlanır, anlamlaştırılır. Böylece, insan hayal gücüyle anlamsız, düzensiz ve kaotik evrene geliştirdiği fikirler bağlamında bir düzen ve anlam getirir. Şu halde, hayal, nesnenin hem somut bir algılama ile var olduğu hem de soyutlanarak yok olduğu bir gerçeklik düzlemidir. Bu Post-Modern algılama, ‘sıfır noktası’ olarak adlandırılan Dünya Ticaret Merkezi kulelerinin terror saldırısıyla yerle bir edildiği olayla birlikte Amerika Birleşik Devletleri’nin benimsediği bir bakış açısıyla da örtüşmektedir. Buna göre, hem zihinlerde soyut olarak var olan hem de nesnel bir gerçeklik olarak yok olan ikiz kuleler, Amerikan ulusal hayal gücünde bir referans noktası olmuştur. Bu noktadan hareketle Amerika uluslararası teröre savaş açmış gibi görünmektedir. Ancak, bu çalışmada, Amerika’nın, post-Modern bir yaklaşım olan hayal gücünün mantığıyla değil, Post-Post-Modern bir yaklaşım ile, Amerikan İmparatorluğu’nun hayal gücü ile hareket etttiği öne sürülmektedir. Buna göre, Ulus Devlet A.B.D’nin referanslarını mutlak ve değişmez gerçeklik olarak kabul eden dış siyaset odakları, ikiz kulelerden geriye kalan boşluğu demokrasi, eşitlik, yaşam hakkı, bağımsızlık, mutluluk arayışı hakkı, Amerikan egosu ile ve ‘kayanın üzerine inşa edilen Kilise’ kriterleriyle sanal bir gerçeklik mitosu yaratarak doldurmuştur. Bu yaklaşım, mantığın hayal gücüdür tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.publisher Çankaya Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/closedAccess
dc.subject Zero tr_TR
dc.subject Ground Zero tr_TR
dc.subject Universal Norms tr_TR
dc.subject Absolute Permanency tr_TR
dc.subject Logic tr_TR
dc.subject Power Of Imagination tr_TR
dc.subject Sıfır Noktası tr_TR
dc.subject Sıfır tr_TR
dc.subject Evrensel Normlar tr_TR
dc.subject Mutlak Değişmezlik tr_TR
dc.subject Mantık tr_TR
dc.subject Hayal Gücü tr_TR
dc.subject Postmodern Savaş tr_TR
dc.subject Post-Post-Modern tr_TR
dc.subject Sanal Gerçeklik tr_TR
dc.title From ‘0’, the logic of imagination, to ‘ground zero’, the imagination of logic: the enigmas of Wallace Stevens’ ‘blackbird’ and current US action tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Çankaya Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Journal of Arts and Sciences tr_TR
dc.identifier.issue 12 tr_TR
dc.identifier.startpage 1 tr_TR
dc.identifier.endpage 17 tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Mütercim Tercümanlık Bölümü tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record