Özet:
Eğitim-iş uyuşmazlığı literatürü, eğitim-iş uyuşmazlıklarının, özellikle de aşırı eğitim durumunun, ücretler üzerinde olumsuz etkisi olduğunu tutarlı bir şekilde ortaya koymaktadır. Ancak bu alanda yapılan çoğu ampirik çalışma bireyler arasındaki gözlemlenemeyen farklılıkları ve ölçümleme hatalarını hesaba katmamakla eleştirilmektedir. Bu çalışmada, Türkiye işgücü piyasasında eğitim-iş uyuşmazlığının ücretler üzerindeki etkisi 2006-2010 Gelir ve Yaşam Koşulları Anketi Panel veri seti kullanılarak incelenmektedir. Panel veri sabit ve rassal etki modeli ve araç değişken metodu kullanılarak, söz konusu iki potensiyel tahmin hatasının etkisi kontrol edilmektedir. Elde edilen tutarlı tahmin sonuçları, aşırı ya da yetersiz eğitimin ücretler üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığını göstermektedir. Bu bulgu teorik olarak değerlendirildiğinde, Türkiye işgücü piyasasında bireysel insan sermayesi ile işe ait özelliklerin salt tek başlarına değil, birlikte etki yaptığına işaret etmektedir. Bu çerçevede, aşırı eğitimin kaynakların etkin kullanımını önünde bir engel teşkil ettiği yönünde bir politika önermesi yapılabilir