DSpace Repository

Psychometric Properties Of The Turkish Version Of The Questionnaire Of Group Responsibility Of Cooperation in Learning Teams

Show simple item record

dc.contributor.author Koçak, Hatice Nur
dc.contributor.author Sayınta, Senanur
dc.contributor.author Karabacak, Şeyma Nur
dc.contributor.author Bıçakçı, Ozan
dc.contributor.author Özçelik, Erol
dc.date.accessioned 2024-05-06T11:54:36Z
dc.date.available 2024-05-06T11:54:36Z
dc.date.issued 2021-12
dc.identifier.citation Koçak, Hatice Nur;...et.al. (2021). "Psychometric Properties Of The Turkish Version Of The Questionnaire Of Group Responsibility Of Cooperation in Learning Teams", Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, No.67, pp.376-389. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/8133
dc.description.abstract The Questionnaire of Group Responsibility of Cooperation in Learning Teams (CRCG) was developed to assess university students' responsibility and cooperation skills in learning teams. The presented study aims to develop a Turkish version of the CRCG and to analyze its psychometric properties. The original scale was translated into Turkish and back-translated into English. Participants consisted of 231 (152 women, 79 men) university students. Cronbach's alpha of this questionnaire was high, indicating excellent internal consistency. The temporal reliability of the Turkish version of the CRCG and its convergent validity with the Dimensions of the Learning Organization Questionnaire was acceptable. The confirmatory factor analysis results pointed out that the two-factor structure of the test provided valid results. Taken together, all these results indicate that the questionnaire has good psychometric characteristics. As a result, the Turkish version of CRCG enables researchers and professors to measure students' responsibility and cooperation skills in learning teams tr_TR
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı León del Barco, Mendo-Lázaro, Felipe-Castaño, Fajardo-Bullón, ve Iglesias-Gallego (2018) tarafından geliştirilen Öğrenme Gruplarında Grup Sorumluluğu ve İşbirliği Ölçeği’nin psikometrik özelliklerinin incelenerek Türkçe’ ye uyarlanmasıdır. Çalışmaya Çankaya Üniversitesi’nin farklı bölümlerinden, 18-49 yaş aralığından oluşan 231 kişi (152 kadın, 79 erkek) katılmıştır. Veri toplama araçları olarak, Öğrenen Örgüt Boyutları Ölçeği ve Öğrenme Gruplarında Grup Sorumluluğu ve İşbirliği Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa katsayısı .93, yapı geçerliliği ve testtekrar test tutarlılığı değerleri yeterli olarak bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi sonucu, ölçeğin iki faktörlü yapısını desteklemektedir. Elde edilen bulgular ölçeğin psikometrik özelliklerinin iyi olduğunu ve öğrenme gruplarında sorumluluk ve iş birliği becerilerinin değerlendirilmesinde kullanılabileceğini göstermektedir. tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Cooperative Learning tr_TR
dc.subject Responsibility tr_TR
dc.subject Cooperation tr_TR
dc.subject Teamwork tr_TR
dc.subject Scale tr_TR
dc.subject İşbirlikli Öğrenme tr_TR
dc.subject Sorumluluk tr_TR
dc.subject İşbirliği tr_TR
dc.subject Grup Çalışması tr_TR
dc.subject Ölçek tr_TR
dc.title Psychometric Properties Of The Turkish Version Of The Questionnaire Of Group Responsibility Of Cooperation in Learning Teams tr_TR
dc.title.alternative Öğrenme Gruplarında Grup Sorumluluğu ve İşbirliği Ölçeği’nin Türkçe Versiyonun Psikometrik Özellikleri tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi tr_TR
dc.contributor.authorID 115500 tr_TR
dc.identifier.issue 67 tr_TR
dc.identifier.startpage 376 tr_TR
dc.identifier.endpage 389 tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record