dc.contributor.author |
Koçak, Hatice Nur
|
|
dc.contributor.author |
Sayınta, Senanur
|
|
dc.contributor.author |
Karabacak, Şeyma Nur
|
|
dc.contributor.author |
Bıçakçı, Ozan
|
|
dc.contributor.author |
Özçelik, Erol
|
|
dc.date.accessioned |
2024-05-06T11:54:36Z |
|
dc.date.available |
2024-05-06T11:54:36Z |
|
dc.date.issued |
2021-12 |
|
dc.identifier.citation |
Koçak, Hatice Nur;...et.al. (2021). "Psychometric Properties Of The Turkish Version Of The Questionnaire Of Group Responsibility Of Cooperation in Learning Teams", Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, No.67, pp.376-389. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12416/8133 |
|
dc.description.abstract |
The Questionnaire of Group Responsibility of Cooperation in Learning Teams (CRCG) was developed to assess university students' responsibility and cooperation skills in learning teams. The presented study aims to develop a Turkish version of the CRCG and to analyze its psychometric properties. The original scale was translated into Turkish and back-translated into
English. Participants consisted of 231 (152 women, 79 men) university students. Cronbach's alpha of this questionnaire was high, indicating excellent
internal consistency. The temporal reliability of the Turkish version of the
CRCG and its convergent validity with the Dimensions of the Learning Organization Questionnaire was acceptable. The confirmatory factor analysis results pointed out that the two-factor structure of the test provided valid results.
Taken together, all these results indicate that the questionnaire has good psychometric characteristics. As a result, the Turkish version of CRCG enables
researchers and professors to measure students' responsibility and cooperation
skills in learning teams |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Bu çalışmanın amacı León del Barco, Mendo-Lázaro, Felipe-Castaño,
Fajardo-Bullón, ve Iglesias-Gallego (2018) tarafından geliştirilen Öğrenme
Gruplarında Grup Sorumluluğu ve İşbirliği Ölçeği’nin psikometrik özelliklerinin incelenerek Türkçe’ ye uyarlanmasıdır. Çalışmaya Çankaya Üniversitesi’nin farklı bölümlerinden, 18-49 yaş aralığından oluşan 231 kişi (152 kadın, 79 erkek) katılmıştır. Veri toplama araçları olarak, Öğrenen Örgüt Boyutları Ölçeği ve Öğrenme Gruplarında Grup Sorumluluğu ve İşbirliği Ölçeği
kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa katsayısı .93, yapı geçerliliği ve testtekrar test tutarlılığı değerleri yeterli olarak bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör
analizi sonucu, ölçeğin iki faktörlü yapısını desteklemektedir. Elde edilen bulgular ölçeğin psikometrik özelliklerinin iyi olduğunu ve öğrenme gruplarında
sorumluluk ve iş birliği becerilerinin değerlendirilmesinde kullanılabileceğini
göstermektedir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
eng |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Cooperative Learning |
tr_TR |
dc.subject |
Responsibility |
tr_TR |
dc.subject |
Cooperation |
tr_TR |
dc.subject |
Teamwork |
tr_TR |
dc.subject |
Scale |
tr_TR |
dc.subject |
İşbirlikli Öğrenme |
tr_TR |
dc.subject |
Sorumluluk |
tr_TR |
dc.subject |
İşbirliği |
tr_TR |
dc.subject |
Grup Çalışması |
tr_TR |
dc.subject |
Ölçek |
tr_TR |
dc.title |
Psychometric Properties Of The Turkish Version Of The Questionnaire Of Group Responsibility Of Cooperation in Learning Teams |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Öğrenme Gruplarında Grup Sorumluluğu ve İşbirliği Ölçeği’nin Türkçe Versiyonun Psikometrik Özellikleri |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
115500 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
67 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
376 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
389 |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü |
tr_TR |