Abstract:
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de okul öncesi dönemde kaynaştırma konusunda yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Betimsel nitelikte olan bu araştırmada, genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya, YÖK Yayın Dokümantasyon Daire
Başkanlığı tarafından arşivlenen ve tam metnine ulaşılabilen yirmi beş lisansüstü tez
alınmıştır. Araştırma kapsamındaki tezler, doküman analizi tekniği kullanılarak
incelenmiştir. Lisansüstü tezlerden yirmi üçünün yüksek lisans ve ikisinin doktora tezi
olduğu, lisansüstü tezlerde 2005 yılından itibaren artış olduğu ve araştırmaların 2010
yılında en fazla sayıya ulaştığı görülmektedir. Araştırmaya dâhil edilen lisansüstü tezlerden on dokuzu nicel, dördü nitel ve ikisinin hem nicel hem de nitel olduğu belirlenmiştir. Nicel desenin kullanıldığı lisansüstü tezlerde, en fazla betimsel yöntemin
kullanıldığı dikkati çekerken, deneysel yöntem ile yapılan çalışmaların daha az sayıda
olduğu görülmüştür. Araştırmada lisansüstü tezlerin ele aldığı çalışma konuları;
"kaynaştırmaya yönelik görüş ve tutumlar", "kaynaştırma ortamında bulunan özel gereksinimi olan ve olmayan çocuklar", "kaynaştırma eğitim programlarının etkililiği",
"kaynaştırma uygulamalarında öğretmenlerin değerlendirilmesi ve kaynaştırma ortamı"
olarak belirlenmiştir. Araştırmada, en fazla kaynaştırmaya yönelik görüş ve tutumların
incelendiği; kaynaştırma ortamında bulunan özel gereksinimi olan ve olmayan çocukların incelenmesinde en fazla sosyal duygusal gelişime odaklanıldığı; kaynaştırma
eğitimi ile ilgili geliştirilen ve uygulanan eğitim programlarının etkili olduğu;
kaynaştırma uygulamalarında öğretmenler ve kaynaştırma ortamının değerlendirilmesinde, öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmadığı ve
kaynaştırma ortamının fiziksel açıdan yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır.