dc.contributor.author |
Shakr, Arkan K. H.
|
|
dc.date.accessioned |
2016-06-27T13:16:51Z |
|
dc.date.available |
2016-06-27T13:16:51Z |
|
dc.date.issued |
2013-09 |
|
dc.identifier.citation |
SHAKR, A.K.H. (2013). Plagiarism detection in learning management system. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12416/1172 |
|
dc.description.abstract |
Learning Management Systems has became one of the teaching tool same as the pen, pencil, blackboard, book, and notebook. Learning Management System (LMS) is defined and types that are derived from this system such as those focused only on the curriculum and those focuses on the management of the education system, and combination of both are explained. The properties and features that must exist are identified and showed, so that it can be called a learning management system. The name and the experiences of countries in terms of the use of this system as well as the benefits resulting from the user experiences has motivated schools and educational institutions to start the establishment of such systems. In this study Moodle system was selected since it is free and open source. This gives an opportunity for schools to work without restrictions or wage. The development and widespread of such systems, programs, and the Internet that use by students in all education levels has became the main reason that students depend on Internet to get solutions to their homeworks and share it between them, so it leads to negative use of learning management systems. Besides benefits and functionalities of these system the major problem regarding to LMS is plagiarism in student homework and school duties in their academic stages. Since the plagiarism detection and controlling process by human is slow process, need for an electronic plagiarism detection system that has been integrated into LMS must be built in order to grade and evaluate electronic student submissions faster and more accurately. Although there are systems and algorithms to the detect plagiarism, these systems are not open source and they are not integrated in to LMS. In this study plagiarism detection was developed and integrated into Moodle system. Finally test case is prepared and applied to the developed system in order to observe effectiveness of proposed plagiarism detection approach. The results and error-free application shows that the work of proposed plagiarism system is compatible with Moodle system. In this study our main goal is to demonstrate the applicability of plagiarism detection system in Moodle environment. Therefore performance of plagiarism detection algorithm in terms of accuracy and error write are out of scope of this study and left as future work |
tr_TR |
dc.description.abstract |
''Öğrenme Yönetim Sistemleri'' (LMS) kalem, kurşun kalem, tahta, kitap ve dizüstü bilgisayar gibi bir öğretim aracı haline gelmiştir. (LMS) sisteminin türetilen türleri ve tanımı şöyle yapılır: sadece müfredat odaklı, eğitim sistemi yönetim odaklı ve her ikisinin kombinasyonunu. Bu sisteme ''Öğrenme Yönetim Sistemleri'' diyebilmemiz için var olması gereken özellikler de tesbit edilmeli. Bu sistemin ülkeler tarafından kullanılması ve bu kullanımdan kaynaklanan yararlar sonucu okul ve eğitim kurumlarının bu sistemleri oluşturmasına motive olacaktır. Açık kaynaklı, ücretsiz, gelişmiş ve geniş kullanımı nedeni ile bu çalışmada ''Moodle Sistemi'' tercih edilmiştir. Bu durumda okullara kayıtsız ve ücretsiz kullanım fırsatı verilmiş olacaktır. Sistemlerin, program ve internetin gelişmesi ve öğrenciler tarafından yoğun kullanılması neticesinde öğrencilerin de interneti kullanarak sorularına cevap aramaya yada başka bir öğrenciden almalarına sebep oldu; bu da bahsi geçen kesimin ''Öğrenme Yönetim Sistemlerini'' olumsuz kullanmaları demek oluyor. ''Öğrenme Yönetim Sistemlerinin'' yarar ve özelliklerinin yanı sıra ancak intihal önemli bir sorun haline gelmiş ve insan tarafından kontrol edilmesi yavaş ve zor olmuştur. Bu nedenle öğretmenlerin bu olayı daha hızlı ve net bir şekilde tespit etmeleri için elektronik bir sistem ürettik. İntihalı keşfedecek çok sayıda sistem algoritmalar olmasına rağmen, bu sistemler açık kaynaklı değil ve (LMS) ile entegre edilmemiştir. Öğrencilerin elektronik cevaplarını daha doğru ve hızlı bir şekilde değerlendirmek için intihali keşfeden sistem LMS ile entegre edilmiştir. Son olarak İntihal Sistemi ile Moodle Sistemi çalışmalarında hata görülmezken uyum, dakik oran ve hızlı sonuç vermiştir. Bu çalışmada ana hedefim Moodle ortamında intihal tespit sisteminin uygulanabilirliğini göstermek, bu nedenle de algoritmanın intihali keşfetmekte performansı doğruluk ve hata yazımı bu çalışma kapsamı dışında, gelecekteki çalışmalara bırakılmıştır |
tr_TR |
dc.language.iso |
eng |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Learning Management System |
tr_TR |
dc.subject |
Plagiarism Detection Algorithms |
tr_TR |
dc.subject |
Plagiarism Detection With The Moodle |
tr_TR |
dc.subject |
Eğitim Yönetim Sistemi |
tr_TR |
dc.subject |
Moodle |
tr_TR |
dc.subject |
İntihal Tespit Algoritmaları |
tr_TR |
dc.subject |
Moodle İle İntihal Tespit |
tr_TR |
dc.title |
Plagiarism detection in learning management system |
tr_TR |
dc.title.alternative |
İntihal öğrenme içinde tespıt yönetim sistemi |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Bilgisayar Bölümü |
tr_TR |