dc.contributor.author |
Maraha, Heyam Essam Jibrael
|
|
dc.date.accessioned |
2016-08-11T08:03:17Z |
|
dc.date.available |
2016-08-11T08:03:17Z |
|
dc.date.issued |
2014-08-06 |
|
dc.identifier.citation |
MARAHA, H.E.J. (2014). Audio watermarking using DWT of second level decomposition of low frequency and using RMS on approximation coefficients. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12416/1219 |
|
dc.description.abstract |
Digital media are distributed through the internet system in a magnificent manner due to the efficiency and inexpensiveness of such a system. Audio clips and other digital signals are transmitted, shared and used easily. This causes a real security problem. Solving this problem leads to finding authentication techniques to provide security for these digital media. Digital watermarking is a suggested solution technique to offer such security for these distributed digital signals. Digital watermarking is the art of embedding information (a watermark) in the original signal, taking into consideration preserving the quality of the host digital signal. There are different types of watermarking media such as image, video and audio; our thesis focuses on audio watermarking techniques. Also, there are a variety of techniques using the watermarking algorithm that depends on the type of algorithm that is used to embed the watermark in the original signal. In our thesis, we have used DWT (Discrete Wavelet Transform) of second level decomposition of the approximation coefficients of each frame. These frames are resulted from segmenting the original audio clips into frames, each one equal to 10 seconds. Also, we have applied the RMS (Root Mean Square) to these approximation coefficients which represent the low frequency of each frame. The aim of using the RMS is to find the higher magnitude approximation coefficients among the segmented frames; then to embed the watermark in a quarter of the selected frames according to the magnitude order. A watermark of 256 x 256 pixels was embedded in two tested audio clips (Pop and Classic) according to the former algorithm. We have applied 17 attacks that try to remove or modify the watermark that is hidden in the original audio clips. Also variety of models such as subjective and objective models were applied to evaluate the efficiency of the proposed algorithm results. The results of the proposed watermarking technique show an effective robustness against most of the applied attacks, especially in MP3 Compression, Quantization, Additive Noise, Resample and Low Pass Filter; however, it shows fragile robustness in Time Stretch and Pitch Shift attacks |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Dijital ortamlar, sistemin etkinliği ve düşük maliyetli olmasından dolayı internet sistemi üzerinde çok büyük miktarda paylaşılmaktadır. Sesli klipler ve diğer dijital sinyaller iletilmekte, paylaşılmakta ve kolaylıkla kullanılmaktadır. Bu da büyük bir güvenlik problemine neden olmaktadır. Bu problemin çözülmesi, söz konusu dijital ortamlar için güvenliğin sağlanması amacıyla doğrulama tekniklerinin keşfedilmesini gerektirir. Dijital damgalama, dağıtılan orijinal dijital sinyallerin güvenliğini sağlamak için önerilen bir çözüm tekniğidir. Dijital damgalama, alıcı dijital sinyalin kalitesinin korunmasını dikkate alarak bilgileri gömme (filigran) sanatıdır. Medya ile ilgili görüntü, video ve sesli damgalama gibi farklı damgalama yöntemleri kullanılmaktadır; araştırmamız sesli damgalama tekniklerine odaklıdır. Ayrıca algoritmaların damgalanması için orijinal sinyalin içine damganın gömülmesi için kullanılan algoritmanın tipine bağlı olarak birkaç teknik kullanılmaktadır; tezimizde her biri 10 saniye ile eşit olan orijinal sesli klip parçalarından ibaret her bir çerçevenin tahmini katsayılarının ikinci düzeydeki ayrıştırmaları DWT (kesikli dalgacık dönüşümü) kullanılmıştır ve her çerçevenin düşük frekansını temsil eden bu tahmini katsayılarına RMS (ortalama kare kökü) uygulanmıştır. RMS kullanma amacı parçalanmış çerçeveler arasındaki en yüksek tahmini katsayısını bularak damganın büyüklük düzenine göre seçilmiş çerçevelerin dörtte birine gömmek idi. İki adet test edilmiş sesli klip içine 256 x 256 piksel değerinde damga gömülmüştür (Pop ve Klasik). Birinci algoritmaya göre orijinal sesli klipte gömülü olan 17 adet saldırı ile damga çıkarılmaya veya değiştirilmeye çalışılmıştır; aynı zamanda önerilen algoritma sonuçlarının etkinliğini değerlendirmek üzere farklı çeşitteki sübjektif ve objektif modelleri uygulanmıştır. Önerilen damgalama teknik sonuçlarına göre özellikle MP3 sıkıştırma, niceleme, toplanır gürültü, yeniden örnekleme ve alçak geçirgen filtre açısından uygulanan saldırılara karşı sağlam bir direniş sergilemekte ancak Zaman Uzatımı ve Yükseklik Değişimi konusunda hassasiyet sergilemektedir |
tr_TR |
dc.language.iso |
eng |
tr_TR |
dc.publisher |
Çankaya Üniversitesi |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Digital Watermarking |
tr_TR |
dc.subject |
Discrete Wavelet Transform (DWT) |
tr_TR |
dc.subject |
Root Mean Square (RMS) |
tr_TR |
dc.subject |
Robustness |
tr_TR |
dc.subject |
Dijital Damgalama |
tr_TR |
dc.subject |
Kesikli Dalgacık Dönüşümü (DWT) |
tr_TR |
dc.subject |
Ortalama Kare Kökü (RMS) |
tr_TR |
dc.subject |
Sağlamlık |
tr_TR |
dc.title |
Audio watermarking using DWT of second level decomposition of low frequency and using RMS on approximation coefficients |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Düşük frekansı ile ilgili DWT ikinci düzeyi ayrıştırma ve tahmini katsayıları ile ilgili RMS kullanımı ile sesli damgalama |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Bilgisayar Bölümü |
tr_TR |