The field of e-government has become an important subject around the globe because it refers to the delivery of government services by means of technology to save resources and bring governments closer to their citizens and to the private sector. This study underlines how most e-government projects require spatial datasets to improve public services. Pertinent examples already found/extant in the literature are examined, and investigating schools locations in Kirkuk city are selected for the case study. In parallel to the literature review, a study of the geographical distribution of schools is shown to be necessary such that land use for educational facilities occupies an unobjectionable part of the Kirkuk urban area, which in turn makes decision makers take this (land) use into account when the government is to establish city master plans. This thesis presents how establishing a working GIS in the education services would improve e-government applications due to the fact that GIS tools and facilities improve flexibility and accuracy in the management of both spatial and non-spatial datasets. As the measurements recognized by the EU and UN show, e-government initiatives need to be prepared above accurate, clean, timely and controlled shared datasets. Therefore, establishing strong databases and making legislative changes to enable data sharing among government agencies are found to be the primary targets of both central and local governments. The thesis shows that establishing a working GIS to provide services to students, teachers, citizens and decision makers in the education sector is technically feasible. However, the starting point ought to be collecting raw data from the field and ensuring that the data is updated in a timely manner, and not acquiring hardware and software. In so doing, Iraq can rank higher in international e-government measurement reports
E-devlet, teknolojiyi devlet hizmetlerinin iletilmesinde kullanmasıyla ve halkla, özel sektörle devleti yakınlaştırmasıyla küresel anlamda önem kazanmış bir konudur. Bu araştırma, birçok e-devlet projelerinin, kamu hizmetlerinin iyileştirmesinde, mekansal veriler kullandığının altını çizmektedir; literatürde ilgili örnekler işlenmiş ve Kerkük şehrindeki okul yerleri araştırma konusu olarak seçilmiştir. Literatür taramasına parallel olarak, bu çalışma, okulların mekansal verilerinin çalışılmasını gereklilik olarak göstermiştir; öyle ki, Kerkük şehir bölgesinde eğitim tesislerinin inşaat yerleri tartışılmaz alan kaplamaktadır. Bu yüzden, şehir mastır planlarında, yönetimsel karar mekanizmalarında bunu göz önünde bulundururlar. Bu tez, eğitim hizmetlerinde, çalışan bir CBS'nin e-devlet uygulamalarını ilerleteceğini savunmaktadır; çünkü, CBS, hem mekansal hem de mekansal olmayan verilerin işletilmesinde esneklik ve doğruluk sağlayan araçlara ve özelliklere sahiptir. AB ve BM tarafından tanınmış ölçümlerin gösterdiğine göre, e-devlet projelenin, doğru, temiz, kontrollü paylaşılan veriler üzerine kurulması gerekmektedir. Bu yüzden, sağlam veri tabanları kurmak ve gerekli yönetimsel değişikliklerle devlet kurumları arasında veri paylaşımını sağlamak, merkezi ve yerel yönetimlerin birinci hedefleri olmalı bulgusuna ulaşılmıştır. Bu tez gösteriyor ki eğitim alanında öğrencilere, öğretmenlere, vatandaşlara ve karar merkezlerine hizmet verecek, işleyen bir CBS kurmak, teknik açıdan olasıdır. Bununla beraber, başlangıç noktası, donanım ve yazılım temininden önce temiz veri toplama ve bu verilerin zamanında güncellenmesini sağlama olmalıdır. Bu sayede Irak, uluslararası e-devlet ölçümleme raporlarında daha yüksek sıralara çıkabilir