DSpace Repository

Effects of e-government and GIS technology for developing services in education sector case study: Schools in Kirkuk City center

Show simple item record

dc.contributor.author Abdulrahman, Bashar Adnan
dc.date.accessioned 2016-08-11T08:14:47Z
dc.date.available 2016-08-11T08:14:47Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation ABDULRAHMAN, B.A. (2014). Effects of e-government and GIS technology for developing services in education sector case study: Schools in Kirkuk City center. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/1221
dc.description.abstract The field of e-government has become an important subject around the globe because it refers to the delivery of government services by means of technology to save resources and bring governments closer to their citizens and to the private sector. This study underlines how most e-government projects require spatial datasets to improve public services. Pertinent examples already found/extant in the literature are examined, and investigating schools locations in Kirkuk city are selected for the case study. In parallel to the literature review, a study of the geographical distribution of schools is shown to be necessary such that land use for educational facilities occupies an unobjectionable part of the Kirkuk urban area, which in turn makes decision makers take this (land) use into account when the government is to establish city master plans. This thesis presents how establishing a working GIS in the education services would improve e-government applications due to the fact that GIS tools and facilities improve flexibility and accuracy in the management of both spatial and non-spatial datasets. As the measurements recognized by the EU and UN show, e-government initiatives need to be prepared above accurate, clean, timely and controlled shared datasets. Therefore, establishing strong databases and making legislative changes to enable data sharing among government agencies are found to be the primary targets of both central and local governments. The thesis shows that establishing a working GIS to provide services to students, teachers, citizens and decision makers in the education sector is technically feasible. However, the starting point ought to be collecting raw data from the field and ensuring that the data is updated in a timely manner, and not acquiring hardware and software. In so doing, Iraq can rank higher in international e-government measurement reports tr_TR
dc.description.abstract E-devlet, teknolojiyi devlet hizmetlerinin iletilmesinde kullanmasıyla ve halkla, özel sektörle devleti yakınlaştırmasıyla küresel anlamda önem kazanmış bir konudur. Bu araştırma, birçok e-devlet projelerinin, kamu hizmetlerinin iyileştirmesinde, mekansal veriler kullandığının altını çizmektedir; literatürde ilgili örnekler işlenmiş ve Kerkük şehrindeki okul yerleri araştırma konusu olarak seçilmiştir. Literatür taramasına parallel olarak, bu çalışma, okulların mekansal verilerinin çalışılmasını gereklilik olarak göstermiştir; öyle ki, Kerkük şehir bölgesinde eğitim tesislerinin inşaat yerleri tartışılmaz alan kaplamaktadır. Bu yüzden, şehir mastır planlarında, yönetimsel karar mekanizmalarında bunu göz önünde bulundururlar. Bu tez, eğitim hizmetlerinde, çalışan bir CBS'nin e-devlet uygulamalarını ilerleteceğini savunmaktadır; çünkü, CBS, hem mekansal hem de mekansal olmayan verilerin işletilmesinde esneklik ve doğruluk sağlayan araçlara ve özelliklere sahiptir. AB ve BM tarafından tanınmış ölçümlerin gösterdiğine göre, e-devlet projelenin, doğru, temiz, kontrollü paylaşılan veriler üzerine kurulması gerekmektedir. Bu yüzden, sağlam veri tabanları kurmak ve gerekli yönetimsel değişikliklerle devlet kurumları arasında veri paylaşımını sağlamak, merkezi ve yerel yönetimlerin birinci hedefleri olmalı bulgusuna ulaşılmıştır. Bu tez gösteriyor ki eğitim alanında öğrencilere, öğretmenlere, vatandaşlara ve karar merkezlerine hizmet verecek, işleyen bir CBS kurmak, teknik açıdan olasıdır. Bununla beraber, başlangıç noktası, donanım ve yazılım temininden önce temiz veri toplama ve bu verilerin zamanında güncellenmesini sağlama olmalıdır. Bu sayede Irak, uluslararası e-devlet ölçümleme raporlarında daha yüksek sıralara çıkabilir tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.publisher Çankaya Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.title Effects of e-government and GIS technology for developing services in education sector case study: Schools in Kirkuk City center tr_TR
dc.title.alternative E-devlet ve CBS teknolojisinin eğitim hizmetlerinin gelişmesinde etkileri üzerine bir çalışma: Kerkük Merkezdeki okullar tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik Bilgisayar Bölümü tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record