This thesis tries to make an understanding of using opinion mining and sentiment analysis and applying these methods for extracting data from user feedbacks. Before the data extraction step, opinion mining is examined in detail to understand better the goals to be achieved.
To extract the data, www.kobiform.com e-commerce web site is used as pilot platform. www.kobiform.com is furniture selling e-commerce web site originated in Ankara which will be mentioned in details later. Beside user reviews, multiple choice and text based surveys are given to the users while they browse thorough products for the data gathering.
The algorithm used to evaluate the data which is based on the classic view of generating word sets. The application used to gather data is developed with .net framework and Visual Studio 2008 is used as IDE. Microsoft SQL Server is used as database.
Bu tezde duygu madenciliği ve doğal dil işleme kullanılarak kullanıcı girdilerinden anlamlı ve işlevsel çıkarımlar yapılması konusunda bir uygulama yapılacaktır. Konunun iyi anlaşılması için uygulama detaylarından önce duygu madenciliği konusunda detaylı bilgi verilmiştir. Tezde kullanılan veriler 2010 yılında T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından kabul edilen Teknogirişim programı bünyesinde kullanılan www.kobiform.com e-ticaret sistemi tarafından sağlanmıştır. Sisteme, kullanıcı yorumlarının yanı sıra ürün odaklı anketler de kullanılarak veri girdisi sağlanmıştır. Kullanılan algoritma genel yaklaşım ile belirlenen, hazır kelime ve cümle setleri üzerinden eşleştirmeye dayanmaktadır. Uygulama .net mimarisi ile Visual Studio 2008 kullanılarak geliştirilmiştir. Veri tabanı olarak ise MSSQL Server kullanılmıştır