In the beginning of the history of shopping places, the shopping activity took place in open public spaces with other urban and public functions and activities of the city, like ancient Greek Agora or Roman Forum. After centuries, the enclosed shopping mall separated urbanity and shopping activity from each other. These fully-enclosed and environmentally controlled consumption spaces reinterpreted the urban fabric to simulate a city image and a street-like atmosphere indoors. Inside the walls a new city was created, where people shop, eat, entertain, and even sleep, get married or have college education as in the example of the Mall of America. Today, urban fabric and shopping mall integration is becoming more important. Open space and sustainable design for shopping malls are the rising trends in the world. So, the existing shopping malls are opening, integrating with urban fabric and continually updating themselves to compete with the emerging shopping places. This recent regeneration trend is called ‘De-malling’ in the world. Every shopping mall has different reasons in need of regeneration, which can be functional, managerial or structural, so, different regeneration strategies would be necessary for each shopping mall. Examining ‘main principles and criteria for shopping mall regeneration’ would help to put forward the specific strategies for different shopping malls. Finally, unprofitable or out-of-date or degenerated shopping malls could be recovered by these regeneration strategies.
Alışveriş mekânları tarihinin başlangıcında, alışveriş etkinliği, açık kamusal alanlarda, şehrin diğer kentsel ve kamusal fonksiyon ve aktiviteleri ile birlikte yer almıştır; antik Yunan Agorası ve Roma Forumlarında olduğu gibi. Yüzyıllar sonra, kapalı alışveriş merkezi, kentsellik ve alışveriş etkinliğini birbirinden koparmıştır. Bu tamamen kapalı tüketim mekanları, kent imajını simule ederek ve sokak benzeri atmosfer yaratarak, kentsel dokuyu iç mekanda yorumlamışlardır. Kapalı duvarların arkasında yeni bir şehir yaratılmıştır. Bu şehirde alışveriş yapabilir, yemek yiyebilir, eğlenebilir ve hatta uyuyabilir, evlenebilir ve kolej eğitimi alabilirsiniz, tıpkı Mall of America alışveriş merkezinde olduğu gibi. vii Günümüzde, kentsel doku ve alışveriş merkezinin entegrasyonu daha çok önemlidir. Açık mekânlar ve alışveriş merkezleri için sürdürülebilir tasarım dünyada yükselen eğilimlerdir. Bu sebeble, mevcut alışveriş merkezleri gelişmekte olan alışveriş mekânları ile rekabet edebilmek için, kentsel doku ile entegre olmaya ve sürekli kendilerini güncellemeye çalışıyorlar. Bu en son yenilenme eğilimi tüm dünyada ‘De-malling’ olarak adlandırılmaktadır. Her alışveriş merkezinin rejenerasyona ihtiyaç duyma sebebleri farklıdır. Bu sebepler; fonksiyonel, işletmesel veya yapısal olabilir. Bu sebeble, farklı alışveriş merkezleri için farklı rejenerasyon stratejileri gereklidir. Bunun için, daha önceki örnekler incelenerek, ‘alışveriş merkezleri rejenerasyonu için ana prensipler ve kriterler’ önerilebilir ve farklı stratejiler geliştirilebilir. Sonuçta, artık kâr sağlamayan, modası geçen veya işlerliği azalan alışveriş merkezleri bu rejenerasyon stratejileri sayesinde kurtarılabilir.