Inclusive design is a set of principles that were developed during the middle of the past century with the aim to provide equal accessibility, opportunity and usability for all users' groups for the built environment. The concept was developed in the United Kingdom with a few similar principles for the same aim around the world. Inclusive design takes into consideration the diversity in users' capabilities in order to provide the smoothest experience for everyone. There are seven main principles for inclusive design, which are equitable use, flexibility in use, simple and intuitive use, perceptible information, tolerance of error, low physical effort, and size and space for approach and use. The main aim of the research is to analyze the Balgat campus of Çankaya University, Ankara, in accordance to inclusive design principles and to propose modifications that enables the built environment to achieve the inclusive design criteria. The study used a qualitative analysis method to identify six key areas within the campus, which are entrance and main lobby, circulation and corridors, service areas (cafeteria), library, studios and toilets. Four user groups using the campus were identified; elderly, users with disabilities, international and exchange students, and national students. The analysis of the current design status shows that the majority of the areas on campus do not comply with inclusive design principles. Design models for the entrance, lobby and corridors are provided, as well as design suggestions and recommendations for the six areas, which increased the conformity of the campus with the seven inclusive design principles.
Kapsayıcı tasarım, tüm kullanıcı gruplarının yapılı çevre için eşit erişilebilirlik, fırsat ve kullanılabilirlik sağlamak amacıyla geçen yüzyılın ortalarında geliştirilen bir dizi prensiptir. Konsept, İngiltere'de aynı amaç için birkaç benzer prensip ile Birleşik Krallık'ta geliştirilmiştir. Kapsayıcı tasarım, herkes için en yumuşak deneyimi sağlamak için kullanıcıların yeteneklerindeki çeşitliliği dikkate alır. Kapsayıcı tasarım için adil kullanım, kullanım esnekliği, basit ve sezgisel kullanım, algılanabilir bilgiler, hata toleransı, düşük fiziksel çaba ve yaklaşım ve kullanım için boyut ve alan olan yedi ana ilke vardır. Araştırmanın temel amacı, Ankara'daki Çankaya Üniversitesi'nin eski kampüsünü kapsayıcı tasarım ilkelerine göre analiz etmek ve yapılı çevrenin kapsayıcı tasarım kriterlerine ulaşmasını sağlayan değişiklikleri önermektir. Çalışmada, kampüs içinde giriş ve ana lobi, dolaşım ve koridorlar, servis alanları (kafeterya), kütüphane, stüdyolar ve tuvaletler olmak üzere altı kilit alan tanımlamak için nitel bir analiz yöntemi kullanılmıştır. Kampüsü kullanan dört kullanıcı grubu tanımlandı; yaşlılar, engelli kullanıcılar, uluslararası ve değişim öğrencileri ve ulusal öğrenciler. Mevcut tasarım durumunun analizi, kampüsteki alanların çoğunun kapsayıcı tasarım ilkelerine uymadığını göstermektedir. Giriş, lobi ve koridorlar için tasarım modelleri ile altı alan için tasarım önerileri ve öneriler sunuldu; bu da kampüsün yedi kapsayıcı tasarım ilkesine uygunluğunu arttırdı.