dc.contributor.author |
Güleç, Ulaş
|
|
dc.date.accessioned |
2015-11-09T07:42:15Z |
|
dc.date.available |
2015-11-09T07:42:15Z |
|
dc.date.issued |
2015-01 |
|
dc.identifier.citation |
GÜLEÇ, U. (2015). Educational game-based learning framework about laws of the game for football referees. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12416/352 |
|
dc.description.abstract |
Digital game-based learning environments provide emerging opportunities to overcome learning barriers by combining newly developed technologies, and traditional game design. Many scholars are actively pursuing serious gaming research, and adopting interactive learning techniques to complement classroom training. Serious games frequently focus on playful activities, which are connected with games and learning, and commonly concerned with the educational nature in a specific field. One particular example is that the FIFA (Federation Internationale de Football Association), which spends a significant amount of money on training referees annually (e.g. 40 million US dollars for 60 referees during the World Cup 2010). In addition, Turkish Football Federation is investing on the education and training of football referees about the football game rules (i.e. the Laws of the Game). However, no previous study has been conducted to reveal the importance of games to teach the football game rules to Turkish football referees.This study proposes a mixed-method research approach to design a game-based learning framework particularly for improving the learning process of the football referees in Turkey. To evaluate the game and play activities of our approach, firstly, a paper-based prototype was designed and play-tested by a group of expert reviewers. Secondly, a serious game was developed, and tested on a group of referee candidates. The examination results of referees were compared with two sample t-test for the referees, who worked with traditional methods and for those who worked with the developed tool. The findings of the current study confirmed that a game-based learning environment has a lot of merits over paper-based approaches. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Dijital oyun tabanlı öğrenim araçları, kişilere yeni teknolojiyle geliştirilen araçlar ile geleneksel oyun tasarımı metotlarını birleştirerek öğrenme işlemini zorlaştıran engelleri ortadan kaldıran fırsatlar sunar. Birçok bilim adamı interaktif öğrenme teknikleri ile sınıf içi eğitimini adapte edebilmek için eğlencenin yanına öğrenimi de yerleştiren ciddi oyunların geliştirilmesi için araştırmalarına aktif bir şekilde devam etmektedirler. Eğlencenin yanına öğrenime de ağırlık veren ciddi oyunlar belirli alanlara yönelik geliştirilebilirler. Bu alanlara örnek olarak, Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği (FIFA) 'nın 2010 dünya kupasında görev yapacak olan 60 futbol hakeminin eğitimine yıllık 40 milyon Amerikan doları harcaması ve buna ek olarak Türkiye Futbol Federasyonu'nun futbol hakemlerini futbol oyun kuralları hakkında eğitmek istemesi ve Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği'nin Futbol Oyun Kuralları kitabından başka bir alternatifin bulunmaması bu alanda bir ihtiyacın
olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bu çalışma, Türkiye'de ki futbol hakemlerinin öğrenme aşamalarını geliştirmek amacıyla oyun tabanlı öğrenim platformunu karışık araştırma metodunu kullanarak tasarlamayı hedeflemiştir. İlk olarak, oyunu ve oyunun oynanabilirliğini test etmek amacıyla masa oyununun prototip hali hazırlanmış ve oyun testleri hakemler tarafından oluşturulmuş gruplar tarafından yapılmıştır. Daha sonrasında, oyunun dijital hali geliştirilmiş ve futbol hakemleri tarafından test edilmiştir. Geleneksel yöntemler ile çalışan hakemlerin sınav sonuçları ile oyun platformunu kullanarak çalışan hakemlerin sınav sonuçları iki örneklem t-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan çalışmanın sonuçlarına göre, oyun platformunun geleneksel yöntemlere göre birçok avantajının olduğu ortaya çıkmıştır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Game-Based Learning |
tr_TR |
dc.subject |
Educational Game Design |
tr_TR |
dc.subject |
Football Referees |
tr_TR |
dc.subject |
Laws of Game |
tr_TR |
dc.subject |
Learning Process |
tr_TR |
dc.subject |
Decision Making Mechanism |
tr_TR |
dc.subject |
Oyun Tabanlı Eğitim |
tr_TR |
dc.subject |
Eğitici Oyun Tasarımı |
tr_TR |
dc.subject |
Futbol Hakemliği |
tr_TR |
dc.subject |
Futbol Oyun Kuralları |
tr_TR |
dc.subject |
Öğrenim Aşamaları |
tr_TR |
dc.subject |
Karar Verme Mekanizması |
tr_TR |
dc.title |
Educational game-based learning framework about laws of the game for football referees |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Futbol hakemleri için futbol oyun kurallarının eğitimi amaçlı oyun tabanlı öğrenme çerçevesi |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü |
tr_TR |