Bu çalışma, Internet üzerinden alışveriş yapanların satın alma eğilimlerini analiz etmekte ve çevrimiçi alışverişin avantajları ile dezavantajlarını değerlendirmektedir. Aynı zamanda, e-ticaretin analizi, özellikleri ve ödeme yöntemleri ile alışveriş yapanlar üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri üzerinde durmaktadır. Internet üzerinden yapılan alışveriş, tüketicilere büyük kolaylıklar sağlamasının yanı sıra, zorlayıcı alım eğilimlerine neden olarak kişileri olumsuz yönde etkileyebilir. Bu tez, satın alma eğilimleri ve davranışlarını tüketicilerin bakış açısından incelemektedir. Bunun yanı sıra, internetten alışverişi teşvik eden faktörler ve dürtü ile yapılan satın alma davranışlarının unsurları tartışılmaktadır. Çalışma dahilinde, tüketicilerin demografik özellikleri ve dürtü ile yapılan alışverişlerin arkasındaki psikolojik faktörler analiz edilmektedir. Düşünmeden hareket eden müşteriler ile dürtü etkisiyle satın alan tüketicilerin profilleri analiz edilmektedir. Bu analize dayanarak, tez, düşünmeden ve dürtü ile yapılan alışverişlerin nedenleri ile bu tüketim kültürünün olumsuz sonuçlarını tartışmaktadır. Tez ayrıca, potansiyel Internet tabanlı güvenlik sorunları, Internet erişimi güçlükleri ve müşteri güveni sorunları gibi olumsuz riskleri vurgulamaktadır. Bu teze özel olarak, Internet üzerinden alışveriş yapan müşterilerin eğilimlerini ve alışverişin müşteriler üzerindeki etkisini anlamak için bir anket düzenlenmiştir. Son olarak, analitik çalışmaların sonuçlarına bağlı olarak önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Çevrimiçi alışveriş, dürtüsel alışveriş, statü tüketimi, hazcı tüketim
This thesis analyzes buying tendencies of online shoppers, and assesses advantages and disadvantages of shopping on Internet. It focuses on analysis of e-trade, its characteristics, and payment methods as well as its positive and negative impacts on shoppers. Despite great convenience e-trade offers to shoppers, it may also affect them negatively by causing compulsive buying tendencies. This thesis analyzes these behaviors from the consumers' perspective. Factors encouraging Internet shopping and elements of compulsive buying behaviors are discussed. Demographic characteristics and psychological factors behind compulsive buying are analyzed. The profiles of highly impulsive and compulsive buyers are identified. Based on this analysis, the thesis discusses the reasons for impulsive and compulsive buying, and the negative outcomes of compulsive consumption culture. The thesis also highlights the downside risks such as potential Internet-based security issues, Internet access issues, and customer trust issues. A survey is conducted for the purposes of this thesis to understand online shoppers' tendencies and impact of shopping on customers. Finally, based on this analytical work, recommendations are provided to all stakeholders. Key Words: Online shopping, impulse buying, compulsive buying, hedonic consumption, status consumption