dc.contributor.author |
Uzun, Cem Duran
|
|
dc.date.accessioned |
2020-11-13T11:26:55Z |
|
dc.date.available |
2020-11-13T11:26:55Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.citation |
Uzun, Cem Duran (2018). "6771 Sayılı Kanunla Anayasada Yargıyla İlgili Yapılan Düzenlemeler", Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, Vol. 6, No. 11, pp. 409-433. |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
2147-8376 |
|
dc.identifier.issn |
2149-7966 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12416/4145 |
|
dc.description.abstract |
6771 sayılı Kanunla Anayasada kapsamlı değişiklikler yapıldı ve hükümet sistemi parlamenter sistemden Türkiye’ye özgü bir başkanlık sistemine dönüştürüldü. Bunun yanında yargı ile ilgili de önemli değişiklikler yapıldı. Yargının tarafsızlığı bağımsızlığının yanına eklendi, askeri yargı kaldırıldı ve Hakimler ve Savcılar Kurulu yeniden yapılandırıldı. Yapılan bu değişikliklerin bazıları yerinde olmakla beraber özellikle Hakimler ve Savcılar Kurulunun oluşumuna ilişkin bazı hükümlerinin yeni hükümet sisteminin gerekleri doğrultusunda yeniden ele alınması gerekecektir. Yargının tarafsızlığı, yargının bağımsızlığı ve hakimlik teminatları gibi temel bir ilke olarak Anayasaya eklenmiştir. Yargının bağımsızlığı ile yakın ilişkili olan tarafsızlık kavramının Anayasada açıkça yer almasa da çok sayıda kanunda yer bulduğunu görmekteyiz. Ayrıca insan hakları sözleşmelerinde ve AİHM kararlarında tarafsız mahkeme kavramı adil yargılanma hakkının önemli bir unsuru olarak kabul edilmektedir. Bu açıdan tarafsızlığın anayasaya eklenmesi yerinde olmuştur. Askeri yargının kaldırılması uzun süredir konuşulmaktaydı ve yeni anayasa çalışmalarında bu konuda genel bir görüş birliği oluşmuştu. Bu sebeple hem askeri yüksek yargının hem de ilk derece askeri mahkemelerin kaldırılması konusunda herhangi bir tartışma olmamıştır. Hakimler ve Savcılar Kurulunun oluşumunda adliyelerde yapılan seçimlerin kaldırılması adliyeleri siyasallaştırması ve kamplaşmaya sebep olması sebebiyle yerinde olmuştur. Ancak Kurulun oluşumunda yargı organlarına hiç yer verilmemesi ve tamamen TBMM ve Cumhurbaşkanının yetkili olması eleştirilere sebep olmuştur. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Anayasa Değişikliği |
tr_TR |
dc.subject |
Cumhurbaşkanlığı Sisteminde Yargı |
tr_TR |
dc.subject |
Yargının Tarafsızlığı |
tr_TR |
dc.subject |
Hakimler ve Savcılar Kurulu |
tr_TR |
dc.subject |
Askeri Yargı |
tr_TR |
dc.title |
6771 Sayılı Kanunla Anayasada Yargıyla İlgili Yapılan Düzenlemeler |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
19006 |
tr_TR |
dc.identifier.volume |
6 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
11 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
409 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
433 |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Çankaya Üniversitesi, Hukuk Fakültesi, Kamu Hukuku Bölümü |
tr_TR |