DSpace Repository

Why Does Nostalgia Marketing Resonate so Much with Today’s Consumers: An Applied Study in Ankara

Show simple item record

dc.contributor.author Akagün Ergin, Elif
dc.contributor.author Şahin, Nilay
dc.date.accessioned 2020-11-17T12:38:05Z
dc.date.available 2020-11-17T12:38:05Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Akagün Ergin, Elif; Şahin, Nilay (2019). "Why Does Nostalgia Marketing Resonate so Much with Today’s Consumers: An Applied Study in Ankara", Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, Vol. 54, No. 3, pp. 1189-1206. tr_TR
dc.identifier.issn 2148-1237
dc.identifier.issn 2587-0114
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/4160
dc.description.abstract Nostalgia marketing has been widely used among marketing applications and has also been subject to marketing and consumer researches. This study aims to evaluate Turkish consumers’ reactions to the applications of nostalgia marketing by using factor analysis technique. Surveys were conducted with 145 participants in Ankara, and the participants’ reactions to nostalgia marketing were measured on the basis of “Nostalgic Service Preference Factor”, “Nostalgic Brand and Purchasing Preference Factor” and “Nostalgic Preference Period Factor”. The results revealed that the participants had positive preferences for nostalgic services & nostalgic brands and positive attitudes towards purchasing them. This positive relationship was observed independent from age and sex variables for nostalgic service preference. One of the prominent findings of the study is that nostalgia marketing applications can be used as tr_TR
dc.description.abstract Nostalji pazarlaması kavramı, pazarlama uygulamaları arasında yaygın bir şekilde kullanılmakta ve pazarlama ile tüketici araştırmalarına da sık sık konu olmaktadır. Bu çalışma, Türk tüketicilerin nostalji pazarlaması uygulamalarına verdikleri tepkileri faktör analizi tekniğini kullanarak değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Anketler, Ankara'da 145 katılımcı ile yapılmış ve katılımcıların nostalji pazarlamasına yönelik tepkileri “Nostaljik Hizmet Tercih Faktörü”, “Nostaljik Marka ve Satın Alma Tercih Faktörü” ve “Nostaljik Tercih Süresi Faktörü” ile ölçülmüştür. Sonuçlar, katılımcıların nostaljik hizmetler ve nostaljik markalar için olumlu tercihleri ve bunları satın alma konusunda olumlu tutumları olduğunu ortaya koymaktadır. Bu pozitif ilişki, nostaljik hizmet tercihi için yas ve cinsiyet değişkenlerinden bağımsız olarak gözlenmiştir. Çalışmanın öne çıkan bulgularından biri, nostalji pazarlama uygulamalarının yalnızca yılın özel günlerinde veya dönemlerinde değil, tüm yıl boyunca etkili bir araç olarak kullanılabileceği yönündedir. tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.relation.isversionof 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.19.08.1177 tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Consumer Behavior tr_TR
dc.subject Nostalgia Marketing tr_TR
dc.subject Nostalgic Service Preference tr_TR
dc.subject Nostalgic Brand Preference and Purchasing tr_TR
dc.subject Tüketici Davranışları tr_TR
dc.subject Nostalji Pazarlaması tr_TR
dc.subject Nostaljik Hizmet Tercihi tr_TR
dc.subject Nostaljik Marka Tercihi ve Satın Alma tr_TR
dc.title Why Does Nostalgia Marketing Resonate so Much with Today’s Consumers: An Applied Study in Ankara tr_TR
dc.title.alternative Nostalji Pazarlaması Bugünün Tüketicileri Üzerinde Neden Çok Etkili Oluyor: Ankara İli Örneği tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi tr_TR
dc.contributor.authorID 120408 tr_TR
dc.identifier.volume 54 tr_TR
dc.identifier.issue 3 tr_TR
dc.identifier.startpage 1189 tr_TR
dc.identifier.endpage 1206 tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record