dc.contributor.author |
Aylı İnce, Ülkü Ece
|
|
dc.date.accessioned |
2020-12-04T12:30:50Z |
|
dc.date.available |
2020-12-04T12:30:50Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.citation |
Aylı İnce, Ülkü Ece (2018). "Review of Enhancement of Heat Transfer From Rectangular Fin Arrays", Mugla Journal of Science and Technology, Vol. 4, No. 2, pp. 162-174. |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
2149-3596 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12416/4308 |
|
dc.description.abstract |
Heat transfer removal rate from surfaces is great importance in many engineering applications. For many industrial
applications like automotive, air conditioning, electronic cooling, spacecraft and aircraft applications, internal heat
generation can cause overheating problems that may result in system failure, short machine life, need of maintenance and
low system reliability. To solve such problems passive cooling techniques are widely used. This article summarizes an
extensive literature review of rectangular fin structures that is much-used heat transfer enhancement technique with a
high efficiency rate and a low cost. Moreover, in this study not only solid rectangular fin structures are studied but also
inclined, perforated and staggered type rectangular fin studies are summarized. To increase the heat transfer rates and
Nusselt number distributions, designers should optimize the parameters such as fin number, fin shape, fin height, fin
diameter and inter-fin distance ratio for all of the fin types. In the optimization process of those components, designers
should have experience with the fin design procedure; without the necessary experience and knowledge, instead of
increasing the heat transfer rates, fin surfaces can resist and block the incoming air flow which will affect heat transfer
rate adversely. This review is a guideline for designers presenting how rectangular fin arrays are used to enhance heat
transfer rates. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Birçok mühendislik probleminde ısı transferi oranları önemli bir etkiye sahiptir. Otomotiv, havalandırma, elektronik
soğutma, hava aracı gibi birçok endüstriyel uygulama alanında ısı artımı, ekipmanlarda fazla ısınmaya neden olarak
sistem hatalarına, kısa makine ömrüne, güvenilirliğin düşmesine ve bakım ihtiyacının artmasına neden olmaktadır. Bu tip
problemlerin önüne geçilmesinde pasif soğutma teknikleri sıklıkla kullanılmaktadır. Bu derleme makalesinde yüksek verim
ve düşük maliyet ile ısı transferi iyileştirmesi sağlayan pasif soğutma tekniklerinden olan dikdörtgen kanatçıklar
araştırılmıştır. Ayrıca dikdörtgen kanatçıkların eğimli, delikli, aralıklı, hizalı ve kaydırılmış olarak kullanılmasının ısı
transferine olan etkilerinin araştırıldığı birçok makale de özetlenmiştir. Kanatçıklı yapılar ile ısı transferini arttırmak için
tasarımcılar, kanatçık uzunluğu, kanatçık şekli, kanatçık genişliği, kanatçık sayısı, kanatçıklar arası mesafeler gibi birçok
parametreyi optimize etmek mecburiyetindedir. Bu optimizasyon sürecinde deneyim sahibi olmayan bir tasarımcı, ısı
transferini arttırmak yerine, tasarladığı kanatçıklı yapı ile gelen havanın ısınan hava ile karışmasını engelleyip ısı transferi
üzerinde tam tersi etki yaratabilmektedir. Bu derleme makalesi ıs transferiini dikdörtgen kanatçık kullanarak maksimize
etmek isteyen tasarımcılar için bir rehber niteliğindedir ve literatürde bu konu ile yapılmış geniş bir spektrumu
taramaktadır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
eng |
tr_TR |
dc.relation.isversionof |
10.22531/muglajsci.445045 |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Rectangular Fins |
tr_TR |
dc.subject |
Perforated Fin |
tr_TR |
dc.subject |
Inclined Fin |
tr_TR |
dc.subject |
Interrupted Fin |
tr_TR |
dc.subject |
Convective Heat Transfer |
tr_TR |
dc.subject |
Dikdörtgen Kanatçık |
tr_TR |
dc.subject |
Delikli Kanatçık |
tr_TR |
dc.subject |
Eğimli Kanatçık |
tr_TR |
dc.subject |
Isı Transferi |
tr_TR |
dc.title |
Review of Enhancement of Heat Transfer From Rectangular Fin Arrays |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Mugla Journal of Science and Technology |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
265836 |
tr_TR |
dc.identifier.volume |
4 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
2 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
162 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
174 |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Çankaya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü |
tr_TR |