DSpace Repository

Challenges to ekphrastic poetry: Carol Ann Duffy’s “standing female nude”

Show simple item record

dc.contributor.author Uzundemir, Özlem
dc.date.accessioned 2015-12-02T12:49:42Z
dc.date.available 2015-12-02T12:49:42Z
dc.date.issued 2013-11
dc.identifier.citation UZUNDEMİR, Ö., (2013). challenges to ekphrastic Poetry: Carol Ann Duffy’s “Standing Female Nude". Çankaya University Fen Edebiyat Fakültesi Journal of Humanities and Social Sciences, 10/2 (November 2013), pp.163–169 tr_TR
dc.identifier.issn 1309-6761
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/433
dc.description.abstract Bir görsel sanat yapıtını betimleyen şiirler, yazınsal metinler ve görsel sanatlar arasındaki farkların ortaya çıkmasını sağlarlar. Gotthold Ephraim Lessing’in Laocoön adlı kitabında sözünü ettiği gibi sanat yapıtı sessiz ve durağan olmasına karşın, yazınsal metin söze ve harekete dayanır. W. J. T. Mitchell Picture Theory adlı kitabında söz ve imge arasındaki böylesi ikili karşıtlığı cinsiyet rollerini de içerecek şekilde genişletir. İmge dişil, söz ise eril olarak ele alınır. Dişil imge bakılan nesne olmasına karşın, erkek yazar/sanatçı özne ve bakan konumundadır. Carol Ann Duffy “Standing Female Nude” adlı şiirinde, bu tür ikili karşıtlıkları sorgulayabilmek için erkek sanatçı yerine kadın modele söz hakkı verir ve bakma edimini de model üstlenir. Böylece, Duffy anlatıcının ister sanat yapıtı sahibi, ister sanatçının kendisi, isterse de yapıta bakan bir erkek olduğu resimbetimsel şiir geleneğini reddederek sanatçı ve modeli arasındaki güç ilişkisini sorgular. tr_TR
dc.description.abstract Ekphrasis rests on the paragone between the sister arts, namely verbal and visual arts, the word and the image. Gotthold Ephraim Lessing in his Laocoön claims that the image is silent and fixed while the literary work is based on voice and action. W. J. T. Mitchell in his Picture Theory enlarges this binary opposition between the word and image in terms of gender roles: the female image versus the male word. The female image is objectified and gazed, while the male author/artist is the subject and the gazer. The poet laureate Carol Ann Duffy’s poem “Standing Female Nude” challenges such binary oppositions by giving voice not to the male artist but to his female model, and by attributing the role of gazing to her. Hence, the aim of this article is to display how Duffy deconstructs the ekphrastic tradition in her poem in order to subvert the domineering relationship between the artist and his model. tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.publisher Çankaya Üniversitesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/closedAccess
dc.subject Carol Ann Duffy tr_TR
dc.subject Resimbetim tr_TR
dc.subject Standing Female Nude tr_TR
dc.subject Feminizm tr_TR
dc.subject Yapı Bozumculuk tr_TR
dc.subject Carol Ann Duffy tr_TR
dc.subject Ekphrastic Poetry tr_TR
dc.subject Standing Female Nude tr_TR
dc.subject Feminism tr_TR
dc.subject Deconstruction tr_TR
dc.title Challenges to ekphrastic poetry: Carol Ann Duffy’s “standing female nude” tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences tr_TR
dc.contributor.authorID 49324 tr_TR
dc.identifier.volume 10 tr_TR
dc.identifier.issue 2 tr_TR
dc.identifier.startpage 163 tr_TR
dc.identifier.endpage 169 tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record