Amaç – Bu çalışmanın amacı çevre dostu ambalajlı market ürünlerine ait fiyat, tasarım, algılanan
kalite, çevresel tutum, beklenen fayda ve bilgi birikimi değişkenlerinin tüketicilerin tutumlarına,
farkındalıklarına ve satın alma niyetlerine etkisini ortaya koymaktır.
Yöntem – Bu çalışma nicel verilere dayalı genel tarama modelinde (betimsel) uygulamalı bir
araştırma örneği sunmaktadır. Çalışma kapsamında kolayda örnekleme yöntemi benimsenmiş ve
bu işlem için çevrimiçi anket uygulaması yürütülmüştür. 401 kişiden elde edilen anket verileri; SPSS
21.0 istatistik programı kullanılarak tasnif ve analiz edilmiş, ANOVA, çoklu regresyon analizi ve Ttesti ile değerlendirilmiştir.
Bulgular – Çevre dostu ambalajlı market ürünlerine ait fiyat, tasarım, algılanan kalite, çevresel
tutum, beklenen fayda ve bilgi birikimi değişkenlerinin; tüketicilerin çevre dostu ambalajlı ürünlere
yönelik tutumlarını, farkındalıklarını ve satın alma niyetlerini olumlu etkilediğini, buna karşın
demografik faktörlerin ise bu değişkenlerle anlamlı bir farklılık göstermediği anlaşılmıştır.
Tartışma – Çevre dostu ürün uygulamaları konusunda yapılacak çalışmaların sayısının artması ile
çevre dostu ürünlere ve onların özelliklerine ilişkin bilinç ve tutumu olumlu yönde etkileyeceği
düşünülmektedir. Sektörde yer alan yöneticiler, mevcut çalışmadan elde edilen bulgular
doğrultusunda; tasarım anlamında çevre dostu özellikleri ön plana çıkaracak, tüketici tutumunu ve
talebini çevre dostu ambalajlı ürünlere yöneltecek ve daha az malzeme ve kaynak kullanılmasıyla
çevre dostu üretim süreçlerinin benimseyecek uygulamalara yönelmesi sağlanabilir.
Purpose – The purpose of this study is to reveal the effects of the variables as; price, design,
perceived quality, environmental attitude, expected benefit and knowledge of eco-friendly
packaged market products on consumers' attitudes, awareness and purchasing intentions.
Design/methodology/approach – This study presents an applied research sample in the general
survey design model (descriptive) based on quantitative data. Within the scope of the study,
convenience sampling method was adopted, and online survey application was carried out for this
process. Survey data obtained from 401 people; It was classified and analyzed using SPSS 21.0
statistical program, and ANOVA was evaluated by multiple regression analysis and T-test.
Findings – In terms of the variables included in the study, it was understood that it positively
affected the attitudes, awareness, and purchase intentions of consumers towards environmentally
friendly packaged products, whereas demographic factors did not differ significantly with these
variables.
Discussion – The increasing number of studies on eco-friendly product practices will positively
affect the awareness and attitude towards environmentally friendly products and their properties.
The increasing number of studies on environmentally friendly product practices will positively
affect the awareness and attitude towards environmentally friendly products and their properties.
Practitioners in the field of marketing could contribute to this novel eco-friendly movement by
highlighting eco-friendly features in terms of design, using sales promotion and publicity tools for
directing consumer attitude and demand to eco-friendly packaged products, and enabling ecofriendly production processes for using less materials and resources for environmental purposes.