dc.contributor.author |
Ökdem, Meltem
|
|
dc.date.accessioned |
2021-06-22T08:25:17Z |
|
dc.date.available |
2021-06-22T08:25:17Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
Ökdem, Meltem (2020). "Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers", Journal of Education and Future, No. 17, pp. 83-94. |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
2146-8249 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12416/4859 |
|
dc.description.abstract |
The aim of this study was to assess the charges brought against teachers in criminal courts in Turkey. A qualitative research method was used in the study. The study used the document analysis method because it involved the study of legal documents. In order to determine what cases against teachers were brought to trial between 2004 and 2018, charges filed against teachers were obtained via www.kazancı.com and www.LegalBank.com. databases. The themes in the study were determined in accordance with the Turkish Criminal Law as crimes against the person, crimes against the nation and the state, and crimes against society. The study was initiated as a result of the fact that cases of violence in schools have increased rapidly in recent years. One factor in this is offenses committed by teachers, and this situation will cause grave social problems in the future if no measures are taken. It was found that most charges brought against teachers in the criminal courts were cases related to crimes against the person. This was followed by crimes against the nation and state and crimes against society. The curriculum of Faculties of Education should include courses such as human rights, education law, anger control and conflict management to raise teachers’ awareness of these issues. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin ceza mahkemelerine intikal eden fiillerinin
değerlendirilmesidir. Bu araştırma doküman analiz modeline dayalı bir araştırmadır. Bu
çalışmada 2004-2018 yılları arasında öğretmenlerin ceza mahkemelerine intikal eden fiillerini
tespit etmek üzere, www.kazancı.com ve www.LegalBank.com veri tabanlarından öğretmenler
hakkında açılan davalara ulaşılmıştır. Bu araştırmada temalar Türk Ceza Kanuna uygun olarak
oluşturulmuş olup kişiye karşı suçlar, millete ve devlete karşı suçlar, topluma karşı suçlar olarak
belirlenmiştir. Bu araştırmanın yapılma nedeni son yıllarda okullarda şiddet olaylarının hızla
artmasıdır. Bunun bir nedeni de öğretmenlerin saldırgan davranışlarıdır ve bu durum önlem
alınmadığı takdirde gelecekte çok büyük toplumsal yapıda büyük yaralara neden olacaktır. Sonuç
olarak öğretmenler hakkında ceza mahkemelerinde görülen davalar kapsamında en fazla kişiye
karşı suçlarla ilgili davaların yer aldığı görülmüştür. Bunu millete ve devlete karşı suçlar ve
topluma karşı suçlar izlemektedir. Okullarda öğretmenlerin öğrencilere şiddet uyguladığı ve
çocukların cinsel istismara uğradığı da görülmüştür. Eğitim fakültelerinde insan hakları, eğitim
hukuku, öfke kontrolü, çatışma yönetimi gibi dersler konularak öğretmenler bu konularda bilinçli
hale getirilmelidir. Hizmet içi eğitim ile insan ve çocuk hakları konusunda öğretmenler
bilinçlendirilmeli ve bu konulardaki farkındalığı artırılmalıdır. Okullarda rehberlik bölümü iyi
çalışıp bu konuda öğrencilere gerekli desteği sağlamalıdır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
eng |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Illegal Acts |
tr_TR |
dc.subject |
Crime |
tr_TR |
dc.subject |
Punishment |
tr_TR |
dc.subject |
Teachers |
tr_TR |
dc.subject |
Hukuka Aykırı Davranışlar |
tr_TR |
dc.subject |
Suç |
tr_TR |
dc.subject |
Ceza |
tr_TR |
dc.subject |
Öğretmen |
tr_TR |
dc.title |
Assessment of Criminal Charges Brought Against Teachers |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Journal of Education and Future |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
45368 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
17 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
83 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
94 |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Çankaya Üniversitesi, Meslek Yüksekokulu, Adalet Meslek Yüksekokulu |
tr_TR |