Sosyal, ticari ve akademik yaĢamın vazgeçilmez unsuru, etkileĢim aracı ve ana omurgası olan bilgi ve iletiĢim teknolojileri; yenilik ve fikri eser üretkenliğinin rekabette en önemli kaynak olduğu yeni ekonomiye vücut vermektedir. Bilgi ve iletiĢim teknolojileri sektöründe rekabet süreci, fiziksel pazarlardan farklı olarak sadece fiyat üzerinden değil kazanan rakibe hepsini almayı vaat eden inovasyon ve fikri mülkiyet hakları yarıĢı içinde dinamik ve çok yönlü bir yapı sergilemektedir. Özellikle online satıĢ yapılanması, platformlaĢma, fiyat Ģeffaflığı, veri toplama ve kullanımının rekabette yarattığı ivme; pazarda yer alan teĢebbüslerin dağıtım stratejileri, iĢ modelleri ve pazar dinamiklerini tümden değiĢtirmiĢtir. Bu geliĢmelere bağlı olarak fiyatlandırma algoritmaları, platform kısıtlamaları Ģeklinde teĢebbüsler arası rekabeti kısıtlayıcı anlaĢma Ģekilleri de yeniden yapılanmıĢ ve rekabet sorunları da kendine özgü özellikleri itibariyle geleneksel pazarlarda gözlenen rekabet sorunlarından farklılaĢmıĢtır. Tezin I. ve II. Bölümünde bilgi ve iletiĢim teknolojileri sektörünün temel terimleri tanımlandıktan sonra, bilgi ve iletiĢim teknolojileri pazarının ve dinamik rekabet kavramının özellikleri hakkında değerlendirmelere yer verilmiĢtir. Tezin son bölümünde yeniden satıĢ fiyatı kısıtlamaları, fiyatlandırma algoritmalarının kullanımı, çifte fiyat uygulaması, online satıĢ sınırlamaları, pazaryeri(platform) sınırlamaları, coğrafi engelleme ve veri değiĢimi anlaĢmaları gibi bilgi ve iletiĢim teknolojileri sektörüne özgü rekabeti kısıtlayıcı anlaĢma Ģekilleri incelenmiĢtir. Anahtar Kelimeler: Bilgi ve ĠletiĢim Teknolojisi, Rekabet
Information and communication technologies as an irreplaceable element, interactive tool and the backbone of the social, commercial and academic life, has led to the existence of the new economy in which the factors of innovation and intellectual work productivity becomes one of the most important resources of the competition. The competitive process of the market is dynamic and versatile unlike physical markets, that the competition does not rotate only on price, also on innovation, IP rights and data which promises the winner rivals to take all. Especially the accelaration created by the online sale organisation, platformisation, price transparency and data-collection and usage had changed the enterprises' distribution strategies, business models and market dynamics at all. Depending on these developments, the forms of the anti-competitive agreements between enterprises have been restructured by the use of ICT such as pricing algorithms, platform bans forms and the issues of competition due to their own characteristics had been differentiated from competition issues observed in the traditional market. Within the Chapter I of the thesis key terms, scope and history of the ICT sector is defined and followed by the Chapter II, including evaluation about the characteristics of ICT market and dynamic competition concept. By the last chapter of the thesis the various forms of anti-competitive agreements in ICT sector, such as resale pricing restrictions, use of pricing algorithms, dual pricing, online sale vii restrictions, marketplace (platform) bans, geo-blocking and data exchange agreements has been examined. Keywords: Information and Communication Technologies Sector, Competition