Bu tez Luigi Pirandello'nun Altı Kişi Yazarını Arıyor ve Peter Shaffer'ın Gorgon'un Armağanı oyunlarındaki yazarlık temasının fonksiyonunu ve otoritenin akışkanlığı temasını inceler. Altı Kişi Yazarını Arıyor oyununda geleneksel olarak yazara atfedilmiş bir özellik olan metnin anlamını ortaya çıkarmak açısından otoritenin, bir yazarın yokluğunda kime ya da neye geçeceği tartışılırken yönetmen, suflör, ışıkçı, aktör ve makyaj gibi tiyatronun diğer elementleri incelenir. Diğer oyun olan Gorgon'un Armağanı oyununda ise bir oyun yazarı olan Edward Damson'un oyunlarını yazma aşamasında oyunların okur üzerinde yaratacağı etkiyi yönlendirme isteği ve seyircinin olası tepkisini düşünerek tüm bunlara müdahale eden Helen'in yaklaşımları incelenmiş "Epik Tiyatro" ve "Vahşet Tiyatrosu"ndaki seyirciyi odağa alan bakış açıları ile bağlantı kurulmuştur. Oyunlardan birinde yazarın olmaması, diğerinde ise yazarın varlığının yoğun şekilde hissedilmesi de Roland Barthes'ın kaleme aldığı "Yazarın Ölümü" metni ve sonrasında ortaya çıkan görüşler açısından irdelenmiştir.
This thesis explores the function of the authorship and fluidity of the authority theme in Luigi Pirandello's Six Characters in Search of an Author and Peter Shaffer's The Gift of the Gorgon. In Six Characters in Search of an Author, giving meaning to the text is a characteristic generally attributed to the author according to the traditional point of view. In this context, while discussing to whom or what authority is attributed to in the absence of an author, other elements of the theatre such as manager, prompter, light, actor/actress and make-up are discussed. In the other play, The Gift of the Gorgon, Edward Damson, a famous playwright, states his willingness to try to manipulate the effect that the plays would have on the reader. At the same time, considering the possible reaction of the audience watching the play, his wife Helen's approaches are scrutinized as she has contributions to Edward's playwriting. Accordingly, a connection has been established with the perspectives of the audience watching the plays "Epic Theatre" and "The Theatre of Cruelty". The absence of an author in one of the plays, and the intense feeling of the writer's presence in the other, are also analysed from the standpoint of "The Death of the Author" put forward by Roland Barthes and the opinions emerging after it.