The effectiveness of ICT towards managing organizational activities in a competitive environment is undeniable. Global organizations and businesses are increasingly adopting ICT advancements within their activities, and gaining enduring benefits as well. Similar trends are obvious even in the educational sector, in the form of increasing adoption of e-learning across the worldMultiple learning platforms as Learning Management System - LMS have been employed, in this regard. It is noted that even Middle East countries have successfully directed their attention towards adopting e-learning trends. Iraq being potentially new with the technology integration has become the focus of this study, with respect to the implementation of Course Management System - CMS across its higher educational institutions. In order to assess its successful adoption and identifying relevant challenges, the study has employed TAM - Technology Acceptance Model, and designed the survey for gaining the faculty members' perceptions and readiness towards its adoption. Besides, qualitative secondary data from literature review, and qualitative primary v data from an interview with an IT expert has also been collected. It therefore adds to the credibility of the research findings to be used by the responsible authorities for taking relevant decisions. The study has acquired valued findings by means of using statistical techniques of Descriptive statistics, Correlation, and Regression analysis. It has been established that the Iraqi faculty members have significant intentions of using the CMS platform as an effective educational medium, once deployed. However, there would be the challenges of internet accessibility and technological awareness of the users and the technical department as well.
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin verimliliği,rekabetçi bir ortamda organizasyonel faaliyetlerin yürütülmesine yönelik olarak yadsınamaz bir gerçekliktir. Küresel organizasyonlar ve işletmeler, faaliyetlerinde bilgi ve iletişim teknolojilerini giderek daha fazla benimsemekte ve aynı zamanda sürekli fayda elde etmektedirler. Benzer eğilimler, dünya çapında e-eğitimin kabulünün yükselişi formunda eğitim sektöründe de aşikâr durumdadır. Bu bağlamda, Eğitim Yönetim Sistemi olarak çoklu öğrenim platformları devreye sokulmuştur. Ortadoğu bölgelerinde dahi e-öğrenme eğilimlerinin kabulüne yönelik dikkatlerini yönlendirmiş olduğu görülmektedir. Ders Yönetim Sistemi'nin yükseköğretim kurumlarında uygulanmasına ilişkin olarak; Irak, teknoloji entegrasyonu ile potansiyel olarak yeni olmasıyla, bu çalışmanın odak noktası olmuştur. Başarılı kabulünün değerlendirilmesi ve ilgili değişikliklerinin tanımlanması amacıyla çalışma, Teknoloji Kabul Modelini devreye almış ve kabule yönelik öğretim üyelerinin algıları ve hazır oluşlarının kazanımı için araştırmayı tasarlamıştır.Ayrıca, literatür taramasından elde edilen kalitatif ikincil veriler ve Bilgi vii Teknolojisi uzmanıyla yapılan görüşmeninkalitatif birincil verileri de toplanmıştır. Ayrıca, bu nedenle araştırma bulgularının güvenilirliğine ilaveten, ilgili kararların alınması için sorumlu makamlar tarafından kullanılmak üzeredir. Çalışma ile betimsel istatistikler, bağdaşma ve regresyon analizi istatistiksel tekniklerinin kullanılması suretiyle değerli bulgular elde edilmiştir. Iraklı öğretim üyelerinin, bir kere uygulandığında etkili bir eğitim aracından Eğitim Yönetim Sisteminin kullanılmasına dair önemli amaçları olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, kullanıcılar ve aynı derecede teknik birimler, internet erişilebilirliği ve teknolojik farkındalığa dair güçlüklere sahip olacaktır.