DSpace@Çankaya

Turkish expectation surveys of the manufacturing industry: An investigation on prediction accuracy of production and sales data

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Selçuk, Ebru
dc.date.accessioned 2016-01-28T10:04:34Z
dc.date.available 2016-01-28T10:04:34Z
dc.date.issued 2006-09
dc.identifier.citation Selçuk, E. (2006). Turkish expectation surveys of the manufacturing industry: An investigation on prediction accuracy of production and sales data. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara. Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/537
dc.description.abstract In Turkey, the so-called “Expectation Surveys” includes the CEO’s subjective views of manufacturing industry firms on quarterly basis. In terms of “increase”, “remaining the same” and “decrease” categories, evaluations of the present situation and predictions for the next period were asked by means of a survey, which was formerly conducted by State Planning Organization and later on by State Institute of Statistics. The primary aim of the study is to investigate the statistical accuracy of predictions with respect to the present situation evaluations for “production” and “sales” data of “Expectation Surveys”. Although the survey attempt started back in the early 1960’s, comparable data could be gained for 47 quarters of 1992 – 2003 periods. Accuracy evaluations were made on different grounds for different purposes, and each time by approaching to the hypothesized problem through using an appropriate statistical approach. Long term correlations among “expectation” and “realization” data of the “manufacturing industries” aggregate had proven to be very significant. By ISICRev. 3 subdivision of data for 23 quarters among 1998 – 2003, 22 2-digit manufacturing series were also examined. Through applying a meta-correlation ratio upon ordinal scale correlations, a method had been devised to perform the evaluation. The outcome indicated significant prediction accuracy at 95% level and more for all of the sub-sectors. On the other hand, as a contribution to some popular argument, to observe whether “state” and “private” sector respondents had the chances to predict significantly better, data were transformed into chi-squared equivalents, in order to apply a sign test upon relative accuracies. Conclusively, no group seemed to be in a position of forwarding more accurate estimates of future. At 35 quarterly time points of 1992-2000, expectation aggregates could also be compared with quarterly GDP data both at current and constant prices, in order to inspect, whether the survey data could be an aid for a very short-run prediction of GDP. The answer was not very promising; however, sales data seemed to be a more suitable attribute for such a task. Those evaluations from different aspects leaded to the general conclusion that the “Expectation Surveys” data might be an important indicator to refer for economic policy implications and short-run forecasts. tr_TR
dc.description.abstract Türkiye’de “Egilim Anketleri”, imalat sanayii sirketleri yöneticilerinin seçilmiş makroekonomik degiskenler hakkındaki sübjektif görüslerini, “artıs”, “aynı kalma”, azalıs” kategorilerine göre ifade ettikleri, üç ayda bir gerçeklestirilen veri toplama çalısmalarıdır. Bu anketlerle, içinde bulunulan üç ayın önceki üç aya göre ve gelecek üç ayın bugüne göre tahminî degerlendirmeleri yöneticilerden istenir. Çalısmalar, önceleri Devlet Planlama Teskilatı’nca, sonraları ise Devlet _statistik Enstitüsü’nce yürütülmüstür. Bu araştırmanın amacı, egilim anketlerinde toplanan verilerden elde edilen “üretim” ve “satıs” üç aylık serileri kapsamında, bir sonraki döneme ait yönetici tahminlerinin, ilgili döneme iliskin yönetici görüsleriyle ne kadar doğrulandığını ortaya koymaktır. Anketlere 1960’ların ilk yarısında baslanmıs olmakla birlikte, zaman boslugu bulunmayan bir zaman serisi ancak 1992 – 2003 dönemindeki 47 üç ay için elde edilebilmistir. Bu verilerden kullanılabilir olanlarla çesitli amaçlara yönelik doğruluk incelemeleri, her seferinde sorgulanan hipoteze uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak yapılmıstır. İmalat sanayii bütüncül serisine uygulanan korelasyon analizi çok güvenilir sonuçlar vermistir. ISIC-Rev. 3’e göre 22 adet 2-haneli imalat sanayii sektörleri de bu bakımdan incelenmistir. Sıra ölçegi korelasyon katsayılarına uygulanan meta korelasyon oranlarına baglı bir yöntemle gereken karsılastırmalı değerlendirme yapılmıstır. Sonuçta, bütün alt sektörlerin tahmin dogrulugu % 95 güvenirlik derecesinin üstünde bulunmustur. Veri tabanının olanakları çerçevesinde “devlet” ve “özel” anket yanıtlayıcılarının yanıt basarıları arasında da bir inceleme yapılabilmistir. Bu amaçla veri tabanından ki-kare esdegerleri türetilmis ve işaret testi yoluyla karsılastırılmıstır. Sonuçta, yanıtlayıcıların yanıt basarıları arasında herhangi bir farklılasma bulunamamıstır. Ayrıca, 1992 – 2000 dönemine ait 35 üç aylık bir seri baglamında, önceki döneme göre üretim ve satıs beklentilerinin, cari ve sabit fiyatlarla gayrisafi yurtiçi hasıla degisimini ne derecede basarıyla yansıtabildiginin de testi yapılmıstır. Sınama, satıs rakamlarının bir gösterge olarak daha uygun oldugunu belirlemesine karsın, bu açıdan anlamlılık düzeyi yüksek bir bulgu ortaya koymamıstır. Bütün bu degerlendirme sonuçları, genelde, söz konusu anket bulgularının, kısa döneme özgü ve önemli ekonomik politika göstergeleri olusturabildigini ortaya koymaktadır. tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Eğilim Anketleri tr_TR
dc.subject Üretim tr_TR
dc.subject Satış tr_TR
dc.subject Kısa Dönem Tahmini tr_TR
dc.subject Korelasyon Analizi tr_TR
dc.subject İşaret Testi tr_TR
dc.subject Expectation Surveys tr_TR
dc.subject Production tr_TR
dc.subject Sales tr_TR
dc.subject Short-Run Prediction tr_TR
dc.subject Correlation Analysis tr_TR
dc.subject Sign Test tr_TR
dc.title Turkish expectation surveys of the manufacturing industry: An investigation on prediction accuracy of production and sales data tr_TR
dc.title.alternative Türkiye imalat sanayii eğilim anketleri: Üretim ve satış verilerine özgü tahmin doğruluğu üzerine bir inceleme tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.identifier.startpage 1 tr_TR
dc.identifier.endpage 116 tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Bölümü tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster