E-management can eliminate the obstacles faced by traditional management by the use of information and communication technologies (ICT). ICT is widely used by government, public and private institutions in order to facilitate the life of people. The current study uses a survey research method in order to obtain opinions of the participants on obstacles of applying e-management in Libya. An online survey was presented to 120 participants to get self-reported quantitative data. Descriptive statistics were used to evaluate the perceptions of the participants on the obstacles of e-management. The overall driver assessment shows that e-management project in Libya is possible to fail at current time. The mean of responses on the strategy assessment is 3.18, suggesting that there is not enough strategy to apply this assessment at current time. The overall management assessment showed that the mean value was 3.34, which is less than 5. This result was expected due to the lack of successful management in governmental institutions. The analysis of the design assessment showed that it was close to the failure. In spite of the overall competencies assessment, the existence of one factor seems to succeed where it has a mean value of 5.28. This factor is the education of information and communication technology by system managers, developers, operators and users. The overall assessment of this section has a mean value of 4.81. The overall technology assessment has a mean value of 3.61, which is less than 5 and indicate that the technology assessment would fail if applied at current time. The final assessment of our study is the other assessments which have a mean value less than 5. This assessment has a one statement in which mean value of the assessment is greater than 5. This statement is about perseverance by implementers where the mean value of responses is 5.02.
E-Yönetim bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) kullanılması vasıtasıyla geleneksel yönetimin uygulanması sırasında karşılaşılan engelleri ortadan kaldırabilir. BİT insanların yaşamını kolaylaştırmak için hükümet, kamu ve özel kuruluşlar tarafından yaygın olarak kullanılmaktadır. Mevcut çalışmada katılımcıların Libya'da e-yönetim uygulanmasının önündeki engeller hakkındaki fikirlerini almak için anket araştırması yöntemi kullanılmıştır. Katılımcılardan elde edilen nicel verilerin toplanması amacıyla 120 katılımcıya çevrimiçi anket sunulmuştur. Katılımcıların e-yönetimin zorluklarına ilişkin algılarını değerlendirmek için tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Genel değerlendirme Libya'daki e-yönetim projesinin şu an için başarısız olabileceğini göstermektedir. Strateji değerlendirmesine verilen cevapların ortalaması 3.18 olup, bu sonuç değerlendirmenin şu anda uygulamak için yeterli strateji olmadığını göstermektedir. Genel yönetim değerlendirmesi ortalama değerin 3.34 olduğunu yani bu değerin 5'ten düşük olduğunu göstermiştir. Bu sonuç devlet kurumlarında başarılı yönetimin olmayışı nedeniyle beklenmektedir. Tasarım değerlendirmesinin analizi de başarısızlığa yakın olunduğunu göstermiştir. Genel yeterlilik değerlendirmesine rağmen, 5.28 ortalama değere sahip olan bir faktörün varlığı başarılı olduğu görünmektedir. Bu faktör sistem yöneticileri, geliştiriciler, operatörler ve kullanıcılar tarafından alınan bilgi ve iletişim teknolojileri eğitimidir. Bu bölümün genel değerlendirmesi 4.81'lik bir ortalama değere sahiptir. Genel teknoloji değerlendirmesi 3.61 ortalama değere sahip olup, bu değer 5'ten düşüktür ve teknoloji değerlendirmesinin şuanda uygulanması durumunda başarısız olacağını göstermektedir. Çalışmamızın son değerlendirmesi, ortalama değeri 5'ten küçük olan diğer değerlendirmelerdir. Bu değerlendirmede ortalama değerin 5'ten büyük olduğu yalnızca bir ifadeye sahiptir. Bu ifade uygulayıcıların azmine ilişkin bir ifade olup, verilen cevapların ortalama değeri 5.02'dir.