dc.contributor.author |
Mohammed, Ihab Issa
|
|
dc.date.accessioned |
2023-05-29T08:52:28Z |
|
dc.date.available |
2023-05-29T08:52:28Z |
|
dc.date.issued |
2017-12 |
|
dc.identifier.citation |
Mohammed, Ihab Issa (2017). The impact of training and development on employees' performance: Applications in the ministry of finance, Iraq / Eğitim ve geliştirme çalışanların performansı üzerindeki etkisi: Finans, Irak'ın bakanlık uygulamalarında.Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12416/6426 |
|
dc.description.abstract |
Training and development programs are one of the most important tools used by organisations to develop their human resources. Training and development has an important role in refining knowledge, skills, and individual behaviour, providing the core competencies through which the organization can use its human resources most efficiently. This study aims at determining the impact of training and development programs on the performance of employees in the Ministry of Finance, Iraq. Descriptive analytical method was employed to conduct this study. Primary and secondary sources of data were used in the analysis. A quantitative research approach was chosen for collecting data. The sample of this study was taken from a total of 6090 employees of the Ministry of Finance, 306 respondents have participated in this study. The stratified random sampling technique was used in order to select the participants from Ministry of Finance and its affiliates. SPSS version 21 was used to analyse the collected data. Short-term training programs, design and delivery of training, mentoring programs, and coaching programs were used as independent variables for predicting the dependent variable which is the employees' performance. The results of descriptive statistics showed that the current training and development programs were good but below the desired level. The correlation analysis revealed that the relationship between the independent variables and the dependent variable is significantly and positively correlated. Multiple regression analysis results indicate that independent variables account for 37.9% of the variation in the employees' performance. Regarding the impact of each variable on performance, coaching has the highest influence on employees' performance in the Ministry of Finance, followed by design and delivery, short-term training programs, and finally mentoring. Based on the findings of this study, it is recommended that the Ministry of Finance should conduct a comprehensive revision for the instruments related to improving the quality of training, and should put emphasis on coaching programs In addition, Ministry of Finance should put more emphasis on the design and delivery of training, short-term training programs, and mentoring, due to their importance in affecting employees' performance. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Eğitim ve geliştirme programları kurumların insan kaynağını geliştirmek için kullandıkları en önemli araçlardan biridir. Bu programlar, gerek bilgi ve beceri gerekse çalışanların davranışları ile ilgili temel yetkinlikleri geliştirerek insan kaynağının daha etkili bir şekilde kullanılmasında önemli bir role sahiptir. Bu çalışma, eğitim ve geliştirme programlarının Irak Maliye Bakanlığı çalışanlarının performansı üzerindeki etkilerini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada tanımlayıcı ve açıklayıcı araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Birincil veriler, yapılandırılmıs anketler kullanılarak toplanmıştır. İkincil veriler diğer araştırmacılar tarafından yapılan araştırmalar ve konuyla ilgili çeşitli kitaplardan elde edilmiştir. Calismadaki hedef grup idari ve teknik personelden oluşmaktadır. Örneklem 6090 çalışan arasından rasgele seçilen 375 çalışanı içermektedir. Niceliksel veriler (SPSS) Sosyal Bilimler İstatistik Paketini kullanarak analiz edilmiştir. Çalışmada, kısa süreli eğitim programları, tasarım ve eğitim programları, danışmanlık ve koçluk programları bağımsız değişkenleri oluştururken, çalışanların performansı da bağımlı değişken olarak alınmıştır. İstatistiksel sonuçlar Maliye Bakanlığında eğitim ve geliştirme programlarının iyi ancak istenilen düzetin altında olduğunu göstermiştir. Korelasyon analizinde, bağımsız değişken ile bağımlı değişkenin ilişkisinin önemli ölçüde anlamlı ve pozitif olduğu saptandı. Çoklu regresyon analizi sonuçları, bağımsız değişkenlerin, çalışanların performansındaki değişimin %37.9'unu ifade ettiğini göstermektedir. Her bir değişkenin önem derecesi ile ilgili olarak koçluk eğitimi en büyük etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Bu değişkeni sırasıyla, eğitim tasarımı ve yöntemi, kısa dönem eğitimler ve mentörlük takip etmektedir. Bu çalışmanın sonuçlarına bakılarak, Irak Maliye Bakanlığı'nın eğitrim kalitesini artırmak için eğitim araçlarıyla birlikte eğitim metodlarını ciddi bir revizyona tabi tutması önerilmektedir. Ayrıca çalışanların performansını artırmak amacıyla teknolojik gelişmelerden yararlanma yoluna gitmelidir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
eng |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Training and Development |
tr_TR |
dc.subject |
Design and Delivery of Training Programs |
tr_TR |
dc.subject |
Mentoring |
tr_TR |
dc.subject |
Coaching |
tr_TR |
dc.subject |
Employees’ Performance |
tr_TR |
dc.subject |
Iraq |
tr_TR |
dc.subject |
Eğitim ve Geliştirme |
tr_TR |
dc.subject |
Tasarım ve Danışmanlık |
tr_TR |
dc.subject |
Koçluk |
tr_TR |
dc.subject |
Çalışanların Performans Teslimat |
tr_TR |
dc.title |
The impact of training and development on employees' performance: Applications in the ministry of finance, Iraq |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Eğitim ve geliştirme çalışanların performansı üzerindeki etkisi: Finans, Irak'ın bakanlık uygulamalarında |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
1 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
169 |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Çankaya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Bölümü |
tr_TR |