In today's world, developing information technology (IT) plays an important role in our lives. One of the advantages of developing technology is obtaining, creating, saving, collecting, analyzing and using data and information formed by data easily in the computer environment. Like all areas in our lives, in academic life too, information technologies should be used effectively in order to benefit from them. Computer-supported studies are providing an academic environment will enable information to be used effectively. An information system that is map-based and contains an academic structure is easy to use. It supports the people and the associations that are at the stage of decision-making. Geographic information systems (GIS) are one of the most active technologies available for a spatial data management or handling system. An easy way to have access to an area is to digitally represent it in a computer environment. The GIS started with the purpose of creating digital maps, and it quickly became a valuable tool in the decision-making process for various areas. GIS is a system that uses spatial (geographically referenced) data and non-spatial database of descriptive information (attributes) and includes operations that support spatial analysis. Therefore, GIS and the programs supporting the system can be seen as advantageous while creating a map-based campus information system (CIS). In this study, a map-based CIS was designed after preparing a digital map of the campus area in desired formats containing spatial and non-spatial data, integrating different types of data that include: images, text, video, and graphics in a 3D (three-dimensional) model of the University's structure shown by appropriate programs in a computer environment. The system is known as a Geographical Information System-Based CIS and users who are going to use this system should be identified. In this study, the map-based CIS users are academic and administrative personnel in the University's structure, present students, and visitors that are seeking information about the University. After considering all users and identifying their needs, the system was designed. Kirkuk University campus was chosen for the application of the study. A sample model of a campus information system was designed for this area. The programs that were used while designing the CIS were MapInfo version 12.0 together with C#.NET, which was utilized to develop the GIS application-based CIS for Kirkuk University. In conclusion, users will integrate more easily into the Kirkuk University environment by using this application in text, images, a 3D model drawing of the campus (using the Google SketchUp program version 2013) and videos (using the Lumion program version 3.0). The multimedia database demonstrated in this study that GIS is a very important tool in the management of university facilities. This study is highly significant for Iraq and many other third world countries where the management of university facilities is conducted manually and is therefore slow and inaccurate. Advanced countries of the world where GIS is yet to be adopted as a powerful tool for the management of university facilities will find this study highly relevant.
Günümüz dünyasında, gelişen bilgi teknolojileri (BT) yaşamımızda önemli rol oynamaktadır. Gelişen teknolojinin avantajlarından biri bilgisayar ortamında bilgiye dönüştürülmüş verinin elde edilmesi, oluşturulması, saklanması, toplanması, analiz edilmesi ve kullanılması olanağının kazanılmasıdır. Yaşamımızdaki tüm alanlarda ve akademik alanda bilgi teknolojileri kendilerinden fayda sağlamak için etkin bir şekilde kullanılmalıdır. Bilgisayar destekli çalışmalar bilginin etkin kullanılabilmesini sağlayan akademik bir ortam sunmaktadır. Harita tabanlı olan ve akademik yapı içeren bir bilgi sisteminin kullanımı da kolay olmaktadır. Bu tür sistemler, karar verme aşamasındaki insanları ve kuruluşları desteklemektedirler. Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) kurumsal veri yönetimi ve işlenmesi amacıyla hizmete sunulmuş en etkin teknolojilerden bir tanesidir. Bir bölge hakkında bilgiye erişebilmenin en kolay yöntemi, onu bilgisayar ortamında sayısal olarak temsil etmektir. CBS ilk başta sayısal haritaların oluşturulması için kullanılmış, kısa sürede, birçok alanda karar verme süreci için değerli bir araç olmuştur. CBS, konumsal (coğrafi olarak tanımlanmış) ve konumsal olmayan veri tabanı verilerini kullanan ve konumsal analizleri destekleyen işlemleri içeren bir sistemdir. Bu nedenle, CBS ve bu sistemi destekleyen yazılımlar, harita tabanlı bir Kampüs Bilgi Sistemi (KBS) oluştururken avantaj sağlamaktadırlar. Bu çalışmada, konumsal ve konumsal olmayan bilgileri içinde bulunduran ve Üniversitenin bilgisayar ortamında, uygun yazılımlarla görüntülenebilen üç boyutlu modelinde kampüs alanının değişik tipteki görüntüleri, metinleri, video ve grafikleri içeren, belli bir formatta sayısal haritası elde edilerek harita tabanlı bir KBS sisteminin tasarımı yapılmıştır. Bu sistem, Coğrafi Bilgi Sistemi tabanlı bir KBS olup kullanıcılarının tanımlanması gerekmektedir. Bu çalışmada, harita tabanlı KBS kullanıcıları, Üniversite teşkilatındaki akademik ve idari personel, mevcut öğrenciler ve Üniversite hakkında bilgi almak isteyen ziyaretçilerden oluşmaktadır. Sistem, tüm bu kullanıcılar ve onların gereksinimleri dikkate alınarak tasarlanmıştır. Sistemin uygulaması için Kerkük Üniversitesi Kampüsü seçilmiştir. Söz konusu alan için kampüs bilgi sisteminin örnek bir modeli oluşturulmuştur. KBS tasarımında, Kerkük Üniversitesi için CBS uygulaması tabanlı KBS geliştirilmesinde faydalanılan MapInfo 12.0 sürümü ve C#.NET yazılımları kullanılmıştır. Sonuç olarak, kullanıcılar metin ve görüntü içeren, (Google SketchUp yazılımı 2013 sürümü kullanılarak hazırlanmış) 3B kampüs çizimlerini ve (Lumion yazılımı 3.0 sürümü ile hazırlanmış) videoları barındıran bu uygulamayı kullanarak Kerkük Üniversitesi ortamına çok kolay bir şekilde aşina olacaklardır. Bu çalışmada, çoklu ortam veri tabanı, üniversite hizmetlerinin yönetiminde CBS'nin önemli bir araç olduğu göstermiştir. Bu çalışma, üniversite hizmetlerinin klasik yöntemlerle hem yavaş hem de kusurlu bir şekilde yönetildiği Irak ve diğer üçüncü dünya ülkeleri için yüksek öneme sahiptir. Üniversite hizmetlerinde, CBS'yi güçlü bir araç olarak şimdiye kadar kullanmamış olan gelişmiş ülkeler ise bu çalışmayı dikkate alabilirler.