DSpace Repository

Multicultural influences on Tripoli Architecture between 16th-19th century

Show simple item record

dc.contributor.author Nuri Ben Said, Samira
dc.date.accessioned 2023-07-27T12:08:47Z
dc.date.available 2023-07-27T12:08:47Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.citation Nuri Ben Said, Samira (2006). Multicultural influences on Tripoli Architecture between 16th-19th century / XVI. ve XIX. yüzyıl Trablus mimarisinde çok kültürlülüğün etkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12416/6547
dc.description.abstract ÖZXVI. VE XIX. YÜZYIL TRABLUS MİMARİSİNDE ÇOKKÜLTÜRLÜLÜĞÜN ETKİSİBen Said Samira NuriBu çalışma bugünün Libya'sının özelikle Trablus'un mimari ve sanatsal birkimliğinin olmaması ve bunun nedenleri üzerinde durmak amacı ile yapılmıştır.Çalışmada kısaca İslam mimarisi, Libya'nın tarihsel perspektifte kendi sanatsal vemimari özellikleri araştırılmış ve 16. ve 19. Yüzyıllar arasında inşa edilen Osmanlıdönemi camilerinden dördü detaylı olarak incelenerek Libya mimari ve sanatsalmirasının özellikleri bulunmaya çalışılmıştır. Süslemelerde kullanılan balık, çiçek,yıldız, ay, ya da hilal, servi ağacı ve el figürleri kullanımları ve anlamları, gerek bucamilerde gerekse bugünkü halkın görüşleri, tarihsel perspektifteki anlamları ilekarşılaştırılmış ve tartışılmıştır. Sonuç olarak geçmişte Libya'nın komşuları ve diğersosyal ilişkilerinden kaynaklanarak oluşan tarihi mirasının özümsenerek bir kimlikoluşturduğu görüşüne varılmış, bugün de ayni şekilde mimari ve sanatsal kimliğininoluşması gerektiği vurgulanmıştır. tr_TR
dc.description.abstract ABSTRACTMULTI-CULTURE INFLUENCING OF TRIPOLI ARCHITECTUREBETWEEN 16th &19 th CENTURYBen Said Samira NuriThis thesis is being studied in order to find out the reasons of the absence ofarchitectural and artistic identity of today?s Libya and Tripoli. Within the frameworkof the study, Islamic architecture, historical background of Libya?s architecture andart are emphasized and studied and the historical character of Libya?s architectureand art is tried to be found and identified through the analysis of four mosques from16th through 19th Century Ottoman period. The ornamentation figures are analyzedand discussed depending on their historical and today?s meaning and usage which arefish, flower, star, crescent, cypress tree, and hand (khamisa).As a result Libya?s historical character of the architectural and artistic identity was aresult of its historical background and the effect of social and cultural relations ofLibya with other countries. And it is emphasized that today?s architectural andartistic character must be recreated by evaluating the modern life and historicalheritage and a new identity must be flourished. tr_TR
dc.language.iso eng tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Architectural Identity tr_TR
dc.subject Ornamentation Identity tr_TR
dc.subject Ornamentation tr_TR
dc.subject Meaning in Ornamentation tr_TR
dc.subject Architecture of Libya tr_TR
dc.subject Mosque Ornamentation tr_TR
dc.subject Mosque Architecture tr_TR
dc.subject Mimari Kimlik tr_TR
dc.subject Süslemede Kimlik tr_TR
dc.subject Süsleme tr_TR
dc.subject Süslemede Anlam tr_TR
dc.subject Libya Mimarisi tr_TR
dc.subject Cami Mimarisi tr_TR
dc.subject Cami Süslemesi tr_TR
dc.title Multicultural influences on Tripoli Architecture between 16th-19th century tr_TR
dc.title.alternative XVI. ve XIX. yüzyıl Trablus mimarisinde çok kültürlülüğün etkisi tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.identifier.startpage 1 tr_TR
dc.identifier.endpage 256 tr_TR
dc.contributor.department Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Bölümü tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record