Tarihsel üstkurmaca, postmodernizmin tarih ve kurgu arasındaki sorunsalını incelemek için önemli bir alan teşkil eder. Tarihsel üstkurmaca metinleri tarihsel göndergelere ve kendi sanatlarına atıfta bulunarak tarih ve kurgu yazımı arasındaki sınırlara itiraz eder. Tarihsel üstkurmaca bu karşıt ikililikleri uygulayarak veya onların sınırlarını ihlal ederek, bu karşıtlıkların geçerliliklerini ve gizledikleri düzeni sorgular. Peter Ackroyd'un Chatterton adlı romanı tarih ve kurgu arasındaki karşıtlığın, gerçeklik ile sanat arasındaki problemli ilişkinin metinlerarası bir arenada işlendiği postmodern edebiyatın örneklerinden biridir. Ackroyd, romanda alternatif bir kurgu yaratarak, ünlü şair Thomas Chatterton'un biyografisindeki boşluklara odaklanır, bu boşlukları yazarın resmi biyografisi ile çelişen hayali olaylarla doldurur. Yazar bir taraftan şairin kişisel tarihini anlatırken, öte taraftan, okurların gerçek ve kurgusal karakterler aracılığıyla tarihin kurgusallığının farkına varmaları amacıyla tarih yazımının sürecini ortaya koyar. Bu bağlamda, bu tez tarih yazımı, üstkurgu, parodi ve metinlerarasılık konularına odaklanarak, Ackroyd'un Chatterton adlı romanında tarih ve kurgu arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır.
Historiographic metafiction provides an exemplary site for an investigation of postmodernist problematization of history and fiction. Historiographic metafictional texts refer to both historical referents and their own artifice, that self-consciously challenge the boundary between historical and fictional writing, The historiographic metafiction performs or transgresses the boundaries between the opposing terms of those dichotomies in order to question the validity of such oppositions and the hierarchies they conceal. Peter Ackroyd's Chatterton is an example of literary postmodernism in which the oppositions between history and fiction, the problematic relationship between reality and artifice are carried out within an intertextual arena. In the novel, Ackroyd creates a fictional alternative to the famous poet Thomas Chatterton's life focusing on the gaps in his biography, and filling these gaps with imaginary events that contradict the official history of the poet. While writing the poet's personal history, he also highlights the process of historiography with the purpose of making his reader aware of the fictionality of history through real and fictional writer characters. In this respect, this thesis aims to explore the relationship between history and fiction in Ackroyd's Chatterton by focusing on historiography, metafiction, parody, and intertextuality and imitation respectively.